Skip til hoved indholdet
    Hjem Socialtilsyn Midt Socialtilsyn Midt årsrapport 2024

Socialtilsyn Midt årsrapport 2024

Nøgletal 2024

I dette afsnit findes oversigt over Socialtilsyn Midts virke i 2024, hovedkonklusionerne i Socialtilsyn Midts vurdering af kvaliteten i tilbuddene og de fokuspunkter, som belyses i årsrapporten for 2024.

Nøgletal illustration

Oversigt

  • Antal tilbud: 498 tilbud
  • Antal plejefamilie: 1162 plejefamilier
  • Antal nygodkendelser: 66 plejefamilier og 24 sociale tilbud
  • Antal tilbagekaldte godkendelser: 4 plejefamilier og 4 sociale tilbud
  • Antal whistleblows: 755 henvendelser
  • Antal sanktionssager: 11 sanktionssager ekskl. tilbagekaldtegodkendelser)
  • Ankeafgørelser retur: 7 afgørelser
  • Magtanvendelser: 1424 magtanvendelser på børn- og ungeområdet og 1305 magtanvendelser på voksenområdet afgørelser

Kvalitet i tilbuddene 2024

I løbet af 2024 har samtlige sociale tilbud og plejefamilier modtaget mindst ét driftsorienteret tilsynsbesøg i overensstemmelse med lov om socialtilsyn.

Data, der er blevet indhentet i forbindelse med tilsynsbesøgene indikerer, at den generelle kvalitet er tilfredsstillende. Både tilbud og plejefamilier kan sikre de anbragte borgeres trivsel, sundhed og udvikling.

Konklusionen fra Socialtilsyn Midt er, at både tilbud og plejefamilier generelt kan tilbyde de nødvendige betingelser for anbragte borgere, og dermed forsikre omsorg, trygge rammer, medbestemmelse, trivsel og udvikling for den enkelte borger.

Socialtilsyn Midts fokuspunkter i 2024

Socialtilsyn Midt har i 2024 valgt at belyse følgende fokuspunkter i årsrapporten:

  • Specialistfunktionen
  • STM’s tilfredshedsundersøgelse 2024

Rigtig god læselyst!

underskrift

Ulla B. Andersen

Tilsynschef

Indledning

Der er fem socialtilsyn i Danmark, som hver især har ansvar for at godkende og føre tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier inden for de fem geografiske regioner i Danmark. Socialtilsyn Midt fører primært tilsyn med tilbud og plejefamilier i kommunerne i Region Midt (med undtagelse af Silkeborg Kommune) samt Faaborg-Midtfyn Kommune.

Socialtilsyn Midt arbejder for at sikre tryghed og gode rammer for de mest udsatte borgere. Samtidig arbejder Socialtilsyn Midt på at sikre kvalitet og løbende udvikling i de sociale tilbud. Dette fokus kræver et tæt samarbejde med både tilbud og plejefamilier – og borgernes tarv er i centrum.

Hvert år laver Socialtilsyn Midt en årsrapport, der indeholder et tilbageblik på socialtilsynets arbejde og økonomi i det foregående år samt et billede af den generelle kvalitet i de sociale tilbud og plejefamilier for 2024. Derudover bliver der hvert år valgt et eller flere fokusområder, som årsrapporten kort udfolder.


1. Om Socialtilsyn Midt

dekorativ

1.1 Socialtilsynets kerneopgaver

Overordnet har socialtilsynet to primære opgaver:

  • Godkendelse af nye plejefamilier og sociale tilbud
  • Føre driftsorienteret tilsyn med eksisterende plejefamilier og de sociale tilbud, der er omfattet af socialtilsynets tilsynsopgave.

Godkendelse af nye plejefamilier og sociale tilbud

Godkendelsen af nye tilbud og plejefamilier sker på baggrund af en ansøgning. Godkendelsesprocessen ser forskellig ud for plejefamilier og for tilbud, men udgangspunktet er, at socialtilsynet undersøger ansøgers forudsætninger for at opfylde betingelserne for godkendelse. En godkendelse tager udgangspunkt i både socialfaglige, pædagogiske, økonomiske og juridiske krav til kvaliteten.

Driftsorienteret tilsyn med eksisterende plejefamilier og sociale tilbud

Socialtilsynene skal løbende sikre, at godkendte tilbud og plejefamilier opretholder den fornødne kvalitet. Ifølge lov om socialtilsyn §7, stk. 3, skal socialtilsynene aflægge mindst ét driftsorienteret tilsynsbesøg hos de sociale tilbud og plejefamilier. Centerkonstruktioner og tilbud med flere afdelinger skal have fysisk besøg på alle adresser og afdelinger mindst én gang om året i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn. De overordnede formål med tilsyn er:

  • Et professionelt og uafhængigt tilsyn
  • Forhindre misbrug og overgreb på tilbuddets borgere
  • Kvalitet i de sociale tilbud
  • Effektivitet i indsatsen

Kvalitetsmodellen og tilsynsrapporten

Når det skal vurderes om et tilbud eller plejefamilie har den fornødne kvalitet bruges kvalitetsmodellen, der består af 7 temaer. Kvalitetsmodellen udgør således en ramme for vurderingen og understøtter det tilsynsfaglige skøn, der altid foretages i den konkrete vurdering af kvaliteten i et tilbud eller i en plejefamilie. Udover de 7 temaer i kvalitetsmodellen vurderes tilbuddenes og plejefamiliernes samlede kvalitet også på baggrund af tilbuddets og plejefamiliens økonomi.

Efter et tilsynsbesøg udarbejdes en tilsynsrapport, der indeholder socialtilsynets bedømmelse og vurdering af, om tilbuddet eller plejefamilien har den fornødne kvalitet og samlet set fortsat opfylder betingelser for godkendelse.

Kvalitetsudvikling og kontrol

I forbindelse med vurderingen af et tilbud eller en plejefamilies kvalitet har socialtilsynet mulighed for at fremhæve et udviklingspotentiale for tilbud og plejefamilier. Dette gøres ved brugen af udviklingspunkter. Socialtilsynet kan desuden træffe afgørelse om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse, hvis tilbud eller plejefamilie ikke leverer den fornødne kvalitet. Det er Socialtilsyn Midts oplevelse, at størstedelen af sanktionssagerne har et konstruktivt forløb, som resulterer i genoprettelse af kvaliteten.

Dialogforpligtigelse

Når socialtilsynene fører tilsyn og træffer afgørelser vedr. de sociale tilbud og

plejefamilier, skal der ifølge loven indgås en dialog med tilbuddet eller plejefamilien.

Dialogen skal bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten, også når kvaliteten er mangelfuld. Dialogen er et essentielt element og en forudsætning for et konstruktivt samarbejde mellem socialtilsynet kommuner, regioner, plejefamilier og de private tilbud.

Dialogen kan bl.a. være i form af afklarende dialogmøder, løbende kritisk dialog og andre dialogprægede tiltag forud for en mulig sanktion, hvor der er fokus på manglerne i tilbuddet eller plejefamilie. Dialogen giver mulighed for at drøfte med tilbuddet, hvad der kan iværksættes for at undgå sanktion. Langt størsteparten af alle drøftelser om mangler i kvaliteten løses ad dialogens vej og uden sanktion. Det er derfor Socialtilsyn Midts overbevisning, at dialogforpligtigelsen har en positiv forebyggende effekt og reducerer antallet af sanktionssager.

1.2 Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med

Socialtilsyn Midt har ansvar for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier:

  • Almen, forstærkede og specialiserede plejefamilier efter § 43, stk. 1, nr. 1-3, i barnets lov
  • Børne- og ungehjem som døgninstitution, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
  • Børne- og ungehjem som opholdssted, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
  • Botilbud til voksne efter §§ 107, 108, 109 og 110 i lov om social service. Det omfatter herberger og krisecentre samt midlertidige og længerevarende botilbud til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
  • Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter § 101 og § 101a i lov om social service
  • Alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141
  • Botilbud, hvor der ydes hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social service

Socialtilsynet fører også tilsyn med støtte efter bl.a. servicelovens § 85 til borgere, der bor i plejeboliger eller lignende boformer f.eks. almenboligloven §§ 105, 149a og lejeloven, hvor borgeren er visiteret til boligen af kommunen og hvor støtten ydes af et fast personale, som udgår fra servicearealer i tilknytning til boligerne.

Yderligere varetager Socialtilsyn Midt sammen med Socialtilsyn Hovedstaden en specialistfunktion, som indebærer tilsyn med sociale tilbud, der indgår i koncerner eller koncernlignende konstruktioner. I praksis betyder det, at Socialtilsyn Midt fører tilsyn med tilbud, som indgår i koncerner eller koncernlignende konstruktioner med hovedadresse vest for Storebælt.

1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere

Socialtilsyn Midt er en kommunal myndighed, som organisatorisk er forankret i Silkeborg Kommune. Socialtilsyn Midt var i 2024 organiseret som vist nedenfor.

Diagrammet illustrerer Socialtilsyn Midts organisering med tilsynschefen og herunder 4 afdelinger: stab, to tilbudsafdelinger og en plejefamilieafdeling.

Socialtilsyn Midt har pr. 1 december 2024 ansat 90 medarbejdere fordelt på 87,54 årsværk:

  • 1 tilsynschef (kandidatuddannet)
  • 4 afdelingsledere (bachelor-, master og kandidatuddannede)
  • 2 fagkonsulenter (bacheloruddannede)
  • 4 jurister (kandidatuddannede)
  • 5 økonomikonsulenter (kandidat- og HK uddannede)
  • 2 akademiske medarbejdere (kandidatuddannede)
  • 6 administrative medarbejdere (HK-uddannede)
  • 2 studentermedhjælpere
  • 21 tilsynskonsulenter på plejefamilieområdet (bachelor-, master- og kandidatuddannede)
  • 43 tilsynskonsulenter på tilbudsområdet (bachelor-, master- og kandidatuddannede)

Diagrammet illustrerer Socialtilsyn Midts organisering med tilsynschefen og herunder 4 afdelinger: stab, to tilbudsafdelinger og en plejefamilieafdeling.

2. Socialtilsynets virke 2024 – gennemgang af det kvantitative data

dekorativ

Alle sociale tilbud og plejefamilier skal have mindst ét tilsyn om året jf. lov om socialtilsyn. I 2024 har Socialtilsyn Midt aflagt alle sociale tilbud og plejefamilier mindst et tilsynsbesøg enten som anmeldt eller uanmeldt. Jf. lov om socialtilsyn skal alle afdelinger på et tilbud have fysisk tilsynsbesøg. Har et tilbud f.eks. 5 afdelinger skal tilbuddet have 5 fysiske tilsynsbesøg, som dog kan afvikles på et færre antal dage. Plejefamilier skal også have et fysisk tilsynsbesøg om året i henhold til lovgivningen. I 2024 er der flere tilbud og plejefamilier, der har fået et eller flere tilsynsbesøg udover det lovpligtige tilsynsbesøg. Når der aflægges ekstra tilsynsbesøg, kan det f.eks. være pga. ændring af godkendelsen, undersøgelse af indkomne whistleblow eller opfølgning på sanktioner.

Socialtilsyn Midts portefølje 2024:

  • 1162 plejefamilier
  • 498 sociale tilbud, herunder 143 tilbud, der fordeler sig på 51 koncerner og 27 koncernlignende konstruktioner

Fra 2023 til 2024 er porteføljen på plejefamilieområdet faldet med 26 plejefamilier fra 1188 til 1162.

På tilbudsområdet er der sket en stigning i porteføljen med 2 tilbud fra 496 i 2023 til 498 i 2024.

Nedenstående graf viser udviklingen i antallet af tilbud og plejefamilier i Socialtilsyn Midts portefølje over tid. Fra 2021 til 2022 ses der en tydelig stigning i antallet af tilbud, hvilket er grundet den førnævnte specialistfunktion, der blev tildelt Socialtilsyn Midt i 2022. Der er generelt en nedadgående tendens i antallet af plejefamilier, idet antallet af nygodkendte plejefamilier ikke opvejer antallet af stoppede plejefamilier.

Graf 2.0.1. Antal tilbud og plejefamilier i Socialtilsyn Midts portefølje over tid.

Tabel 2.0.2 Oversigtskort over plejefamilier fordelt på kommuner

Oversigtskortet viser plejefamilier fordelt på kommuner.

Tabel 2.0.3 Oversigtskort over tilbud fordelt på kommuner

Oversigtskort over tilbud fordelt på kommuner

2.1 Inddragelse af godkendelser og ophørte tilbud og plejefamilier

Inddragelse af godkendelser på plejefamilieområdet

I 2024 mistede 4 plejefamilier deres godkendelse som følge af en afgørelse fra Socialtilsyn Midt. Når en plejefamilie mister sin godkendelse, og ikke længere må arbejde som plejefamilie, beror det på en vurdering af, at plejefamilien ikke længere kan levere den fornødne kvalitet i forhold til plejeopgaven. Mangelfuld kvalitet kan skyldes flere forskellige faktorer f.eks. ændringer i familiedynamikken, samarbejdsvanskeligheder i forhold til det anbragte barns forældre eller anbringende kommune, sygdom, manglende kompetencer og ændrede fysiske rammer og økonomi.

Ophørte plejefamilier

85 plejefamilier valgte selv at stoppe i 2024. Det er 2 plejefamilier færre end i 2023, hvor 87 plejefamilier valgte at stoppe. Grunden til, at plejefamilier ønsker at stoppe, er oftest alder, skilsmisse, flytning, nyt arbejde, familieforøgelse eller udfordringer med egne børn. Der er også nygodkendte plejefamilier, som vælger at stoppe, fordi de oplever, at de ikke kommer i betragtning til plejeopgaver.

De 85 ophørte plejefamilier fordeler sig på følgende tilbudstyper (typologier):

  • 41 var godkendt til almen plejefamilie, § 43 stk. 1 nr.1
  • 39 var godkendt til forstærket plejefamilie, § 43 stk. 1 nr. 2
  • 5 var godkendt til specialiseret plejefamilie, § 43 stk. 1 nr. 3

Hvis en plejefamilie ikke har haft plejeopgaver i 3 år, bortfalder godkendelsen. Dette var tilfældet for 5 plejefamilier i 2024 ophørte 5 plejefamilier.

Tabel 2.1.1 Antal tilbagekaldte godkendelser på plejefamilieområdet 2024

Eksisterende plejefamilier
Inddragelse af godkendelser (ikke godkendt)4
Ophørte plejefamilier85
Godkendelse bortfaldet5

Inddragelse af godkendelser på tilbudsområdet

I 2024 var der 4 tilbud, som fik deres godkendelse inddraget af Socialtilsyn Midt.

Ophørte sociale tilbud

I 2024 ophørte 15 tilbud af egen drift. I 2023 lå tallet på 8 ophørte tilbud. Når et tilbud lukker, kan det bl.a. skyldes faldende beboerantal, dårlig økonomi, sammenlægning med et andet tilbud eller at tilbuddet ikke længere er omfattet af lov om socialtilsyn.

De ophørte tilbud fordeler sig på følgende tilbudstyper:

  • Aktivitets- og samværstilbud, § 104
  • Botilbud til længerevarende ophold, § 108
  • Botilbud til midlertidige ophold, § 107
  • Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 2
  • Botilbudslignende tilbud, Lejebolig, Lejeloven
  • Børne- og ungehjem som døgninstitution, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
  • Børne- og ungehjem som opholdssted, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
  • Forsorgshjem/herberg, § 110

Tabel 2.1.2 Antal tilbagekaldte godkendelser/ansøgninger på tilbudsområdet 2024

Eksisterende sociale tilbud
Inddragelse af godkendelser (ikke godkendt)4
Ophørte tilbud15
Godkendelse bortfaldet0

2.2 Nye sociale tilbud og plejefamilier i 2024

Nygodkendte plejefamilier

I 2024 har Socialtilsyn Midt modtaget 107 ansøgninger fra familier, der ønsker at blive godkendt som plejefamilie.

I alt blev der godkendt 66 nye plejefamilier i 2024. Ud af de 66 nye plejefamilier kommer 50 fra puljen på de 107 ansøgninger modtaget i 2024. Godkendelsesprocessen kan strække sig over et årsskifte, og ud af de 66 nye plejefamilier er der 16 plejefamilier, som indsendte ansøgning i 2023.

De godkendte plejefamilier fordeler sig på følgende tilbudstyper (typologier):

  • 39 blev godkendt til almen plejefamilie, § 43, stk. 1, nr. 1
  • 27 blev godkendt til forstærket plejefamilie, § 43 stk. 1 nr. 2
  • 0 blev godkendt til specialiseret plejefamilie § 43 stk. 1 nr. 3

Ikke godkendte nyansøgere og tilbagekaldte ansøgninger på plejefamilieområdet

Ikke alle ansøgere gennemfører godkendelsen til plejefamilie. De afbryder godkendelsesprocessen og trækker deres ansøgning tilbage. Andre ansøgere vælges fra i screeningsprocessen, da de ikke har de fornødne kompetencer m.m.

  • I 2024 trak 38 ansøgere deres ansøgninger tilbage. Når ansøgere vælger at trække deres ansøgning tilbage, skyldes det oftest, at der under godkendelsesprocessen sker ændringer i familiens situation. Familien kan ansøge igen, når den familiemæssige situation er faldet på plads.
  • I 2024 blev alle ansøgere, som gennemførte processen, godkendt.

Tabel 2.2.1 Nye plejefamilier 2024

Nye plejefamilier
Nygodkendte plejefamilier66
Ikke godkendte nyansøgere0
Ansøgninger trukket tilbage38

Nygodkendte sociale tilbud

I 2024 godkendte Socialtilsyn Midt 24 sociale tilbud.

De godkendte tilbud fordeler sig på følgende:

  • 10 tilbud er godkendt til børn og unge og fordeler sig således:
    • 5 Børne- og ungehjem som opholdssted, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
    • 1 Børne- og ungehjem som opholdssted, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3 Botilbud til midlertidige ophold, § 107
    • 1 Botilbud til længerevarende ophold, § 108 Botilbud til midlertidige ophold, § 107 Børne- og ungehjem som opholdssted, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
    • 1 Botilbud til midlertidige ophold, § 107 Børne- og ungehjem som døgninstitution, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
    • 1 Ambulant stofmisbrugsbehandling, §101 – Børn og unge Børne- og ungehjem som opholdssted, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
    • 1 Ambulant stofmisbrugsbehandling, §101 – Børn og unge
  • 14 tilbud er godkendt til voksne og fordeler sig således:
    • 1 Aktivitets- og samværstilbud, § 104 Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 2x Forsorgshjem
    • 1 Botilbud til længerevarende ophold, § 108 Aktivitets- og samværstilbud, § 104 Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL §105 stk. 2
    • 4 Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL §105 stk. 2
    • 3 Botilbud til længerevarende ophold, § 108 Botilbud til midlertidige ophold, § 107
    • 2 Botilbud til midlertidige ophold, § 107 Forsorgshjem/herberg, § 110
    • 1 Rehabiliteringstilbud, § 107
    • 1 Krisecenter, § 109
    • 1 Botilbud til midlertidige ophold, § 107

Ikke godkendte nyansøgere og tilbagekaldte ansøgninger på tilbudsområdet

I 2024 blev 2 ansøgere ikke godkendt.

I 2024 trak 5 ansøgere deres ansøgninger tilbage under godkendelsesprocessen. På tilbudsområdet er det ligeledes muligt at ansøge igen på et senere tidspunkt.

Tabel 2.2.2 Nye tilbud 2024

Nye tilbud
Nygodkendte sociale tilbud24
Ikke godkendte nyansøgere2
Ansøgninger trukket tilbage5

2.3 Gennemførte tilsynsbesøg

De følgende tabeller viser data for tilsynsbesøg inklusiv gennemførte tilsyn i 2024, hvor tilsynsblanketten er uploadet til tilbudsportalen i januar 2025. I nedenstående tabel er uanmeldte ej truffet ikke inkluderet.

Termen 'uanmeldt ej truffet' anvendes, når en konsulent tager ud på et uanmeldt tilsynsbesøg, hvor der ikke er nogen på adressen.

Tabel 2.3.1 Antal gennemførte tilsynsbesøg i 2024

Gennemførte tilsynsbesøg
Plejefamilier (inkl. nygodkendelser + lukkede plejefamilier)1602
Sociale tilbud (inkl. nygodkendelser + lukkede tilbud)1185
I alt2787

Nedenstående tabel viser det samlede antal tilsynsbesøg i 2024 fordelt på driftsorienteret tilsyn og nygodkendelser ved både sociale tilbud og plejefamilier.

Tabel 2.3.2 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i 2024 fordelt på tilsynstyper

Socialtilsyn Midt
TilsynstypeAnmeldteUanmeldteUanmeldte ej truffet
Driftsorienteret tilsyn1627 (63%)767 (29%)202 (8%)
Nygodkendelser191 (100%)00
I alt1818 (65%)767 (28%)202 (7%)

Nedenstående tabel illustrerer, hvordan de anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg har fordelt sig på henholdsvis plejefamilie- og tilbudsområdet.

Tabel 2.3.3 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2024 fordelt på plejefamilier

Plejefamilier
TilsynstypeAnmeldteUanmeldteUanmeldte ej truffet
Driftsorienteret tilsyn894 (62%)363 (25%)180 (13%)
Nygodkendelser16500
I alt1059 (66%)363 (23%)180 (11%)

Tabel 2.3.3 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2024 fordelt på plejefamilier

Tilbud
TilsynstypeAnmeldteUanmeldteUanmeldte ej truffet
Driftsorienteret tilsyn733 (63%)404 (35%)22 (2%)
Nygodkendelser2600
I alt759 (64%)404 (34%)22 (2%)

2.4 Sanktionssager og baggrunden herfor

Sanktionssager dækker over iværksatte påbud og skærpede tilsyn. Når et tilbud eller plejefamilie får udstedt en sanktion i form af et påbud eller skærpet tilsyn vil dette fremgå på Tilbudsportalen.

I 2024 udstedte Socialtilsyn Midt påbud og skærpet tilsyn til:

  • 1 tilbud, der blev godkendt med påbud
  • 0 plejefamilier, der blev godkendt med påbud
  • 5 tilbud, der blev godkendt med skærpet tilsyn
  • 1 plejefamilie, der blev godkendt med skærpet tilsyn
  • 3 tilbud, der blev godkendt med skærpet tilsyn med påbud
  • 1 plejefamilie, der blev godkendt med skærpet tilsyn med påbud

Tabel 2.4.1 Antal sager med påbud, skærpet tilsyn med påbud og skærpet tilsyn fordelt på plejefamilier og tilbud

TilbudstyperGodkendt med påbudSkærpet tilsyn med påbudSkærpet tilsyn
Plejefamilier011
Sociale tilbud1
35
I alt146

Iværksatte påbud uden skærpet tilsyn

I 2024 var der 1 tilbud, der blev godkendt med påbud (et påbud). Påbud udstedes, når der er forhold i tilbuddet eller plejefamilien, der ikke er i orden og dermed påvirker kvaliteten og borgernes trivsel. Derfor kan det også have konsekvenser for tilbuddet eller plejefamilien at få påbud.

Socialtilsynet vil altid, inden evt. udstedelse af et påbud, være i tæt dialog med tilbuddet eller plejefamilien for at undersøge, om det er muligt at rette op på kvaliteten uden sanktioner. Er dette ikke muligt, udstedes et påbud, hvorefter det er tilbuddet eller plejefamiliens ansvar at udbedre forholdene, så kvaliteten er i orden og påbuddet kan fjernes. Ved udstedelse af et påbud gives en frist for opfyldelse af påbuddet. Det er de konkrete forhold og påbuddets karakter, der bestemmer tidsfristen. Nogle påbud skal efterleves straks, og andre løber over en længere periode.

Iværksatte skærpede tilsyn med påbud

I 2024 var der 3 tilbud, hvor der blev iværksat skærpet tilsyn med påbud. Tilsammen fik de 3 tilbud 13 påbud.

I 2024 fik 1 plejefamilie skærpet tilsyn med i alt 3 påbud.

Hvis afgørelsen om skærpet tilsyn ledsages af en afgørelse om påbud, skal påbuddene have indholdsmæssig sammenhæng til de forhold, der har medført skærpet tilsyn.

Iværksatte skærpede tilsyn

I 2024 blev der iværksat skærpet tilsyn på 5 tilbud og 1 plejefamilie.

Når der træffes afgørelse om at udstede skærpet tilsyn, skyldes det konkrete forhold, der skaber bekymring for driften og borgernes trivsel, og hvor den nødvendige kvalitet ikke længere er til stede. Når et tilbud er under skærpet tilsyn, betyder det, at tilbuddet får flere tilsynsbesøg - både anmeldte og uanmeldte - for at undersøge om tilbuddet følger socialtilsynets anvisninger og retter op på forholdene. Et skærpet tilsyn medfører desuden, at tilbuddet skal betale en særskilt tilsynstakst. Plejefamilier skal ikke betale takst.

Nedenstående tabel viser, hvilke temaer i kvalitetsmodellen, der er blevet berørt i sanktionssagerne.

Tabel 2.4.2 Oversigt over temaer, der er berørt i sanktionssagerne på tilbudsområdet

Årsag i relation til kvalitetsmodellenFordeling på temaer
Uddannelse og beskæftigelse1
Selvstændighed og sociale relationer0
Målgruppe, metoder og resultater3
Organisation og ledelse2
Kompetencer2
Sundhed og trivsel5
Fysiske rammer0
Økonomi1
I alt14

2.5 Tilbudsstrukturen i 2024

Nedenstående tabel viser, hvordan antallet af pladser fordeler sig mellem offentlige og private sociale tilbud i Socialtilsyn Midts dækningsområde.

Tabel 2.5.1 Antal pladser fordelt på virksomhedsform (ekskl. nygodkendte tilbud)

Antal pladser ved det enkelte tilbudAntal pladser ved offentlige tilbudAntal pladser ved private tilbudI alt
1 – 9 pladser145376521
10 – 14 pladser5787061.284
15 – 19 pladser5995411.140
20 – 49 pladser2.7092.3355.044
50 – 99 pladser1.7009472.647
100 – 500 pladser4.5517015.252
501 - 15002.26602.266
I alt12.5485.60618.154

Nedenstående tabel viser, hvordan pladserne fordeler sig på virksomhedsform og tilbudstyper.

Tabel 2.5.2 Antal pladser fordelt på virksomhedsform og tilbudstyper (Ekskl. nygodkendte tilbud)

TilbudstyperAntal pladser ved private tilbudAntal pladser ved offentlige tilbudI alt
Aktivitets- og samværstilbud, § 1046661.5722.238
Ambulant alkoholmisbrugsbehandling, SUL §1411901.8882.078
Ambulant anonym stofmisbrugsbehandling, §101a5129134
Ambulant stofmisbrugsbehandling, §101 – Børn og unge32283315
Ambulant stofmisbrugsbehandling, §101 – Voksne262.2182.244
Beskyttet beskæftigelsestilbud, § 103212342554
Botilbud målrettet unge mellem 18 og 35 år, §108a, jf. §108819
Botilbud til længerevarende ophold, § 108447485932
Botilbud til midlertidige ophold, § 1071.2667251.991
Botilbudslignende tilbud, Almen bolig til særligt udsatte grupper, ABL § 149 a06868
Botilbudslignende tilbud, Almen plejebolig, ABL § 5, stk. 203838
Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 17103110
Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 22143.7944.008
Botilbudslignende tilbud, Bofællesskab, ABL § 3 stk. 2 og § 5 stk. 3193554
Botilbudslignende tilbud, Almen plejebolig målrettet unge mellem 18 og 35 år, ABL § 5 stk. 6, jf. ABL § 5, stk. 201010
Botilbudslignende tilbud, Lejebolig, Lejeloven12276198
Børne- og ungehjem som døgninstitution, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 362565627
Børne- og ungehjem som opholdssted, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 31.24101.241
Dagbehandlingstilbud – Alkoholmisbrug, SUL § 14141115
Dagbehandlingstilbud – Stofmisbrug, § 101279
Døgnbehandlingstilbud – Alkoholmisbrug, SUL § 14154054
Døgnbehandlingstilbud – Stofmisbrug, § 101, jf. § 10775075
Forsorgshjem/herberg, § 110772160932
Krisecenter, § 1091730173
Rehabiliteringstilbud, § 10792130
Særlige dagtilbud, § 82, jf. § 83077
Særlige klubtilbud, § 82, jf. § 8401010
I alt5.60612.54818.154

2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblows)

Alle har mulighed for at kontakte Socialtilsyn Midts whistleblower-ordning. Typisk er det beboere, personale og pårørende, der henvender sig, fordi de har observeret eller personligt oplevet forhold, de finder bekymrende. Alle indkomne henvendelser registreres enkeltvis, uanset om der er tale om flere anmeldere, eller det er den samme anmelder, der kontakter Socialtilsyn Midt flere gange. Hos Socialtilsyn Midt er det udvalgte medarbejdere, som modtager og registrerer henvendelserne og efterfølgende distribuerer dem videre til ledelsen, der i samarbejde med tilsynskonsulenterne vurderer den videre behandling af henvendelserne.

Nogle henvendelser kræver øjeblikkelig handling fra socialtilsynets side. I disse tilfælde får tilbuddet eller plejefamilien et uanmeldt besøg. Dog behandles langt de fleste henvendelser i forbindelse med planlagte tilsynsbesøg, hvor tilsynskonsulenterne undersøger de forhold som den specifikke henvendelse har omhandlet.

Det er muligt at være 100% anonym som whistleblower. Såfremt whistleblower ønsker at være 100% anonym, kan Socialtilsyn Midt ikke oplyse tilbud eller plejefamilier om, at der har været en henvendelse. Det kræver derfor, at tilsynskonsulenterne laver et grundigt forarbejde og går særligt i dybden med de temaer i kvalitetsmodellen, som henvendelsen kan høre ind under. Henvendelser om bekymrende forhold kan medvirke til, at der udstedes sanktion.

I 2024 modtog Socialtilsyn Midt 755 henvendelser om bekymrende forhold. Sammenlignet med antallet i 2023, hvor der var 613 henvendelser, er det en stigning på 142 henvendelser (23,2%). Årsagen til stigningen er ikke entydig, men stigningen kan skyldes flere sociale tilbud, sanktionssager og et større kendskab til socialtilsynets whistleblower-ordning.

Tabel 2.6.1 Antallet af henvendelser i 2024

TilbudstyperAntal
Plejefamilier40
Sociale tilbud715
I alt755

I 2024 har de fleste henvendelser omhandlet kategorien Ledelse – dårlig eller manglende. Socialfaglige kompetencer – dårlig eller manglende og Pædagogik er to af de andre kategorier, hvor der også er registreret mange henvendelser 2024.

Tabel 2.6.2 Oversigt over henvendelser om bekymrende forhold ved både tilbud og plejefamilier fordelt på kategori

KategoriAntal
Andet47
Arbejdsmiljø17
Fysiske rammer15
Hygiejne11
Ledelse – dårlig eller manglende207
Manglende inddragelse17
Nedværdigende behandling46
Omgangstone9
Pædagogik112
Seksuelle overgreb8
Socialfaglige kompetencer – dårlig eller manglende155
Stofmisbrug/alkoholmisbrug i tilbuddet16
Vold - fysisk8
Vold – psykisk15
Økonomi59
Økonomisk kriminalitet13
I alt755

Nedenstående graf viser udviklingen i antallet af modtagne whistleblows over tid. Antallet af whistleblows stiger stort set hvert år, og størstedelen er henvendelser der drejer sig om tilbud. Udviklingen hænger blandt andet sammen med, at Socialtilsyn Midt løbende har fået flere tilbud i porteføljen. Eksempelvis ses en større stigning fra 2022, hvor Socialtilsyn Midt også fik specialistfunktionen og dermed flere tilbud. Ved whistleblows vedrørende plejefamilier ses en mere svingende udvikling over tid.

Kendskab til whistleblower-ordningen

Socialtilsynet er forpligtet til at informere om whistleblowerordningen for at sikre, at både borgere, pårørende, ansatte og andre personer er bekendte med ordningen, samt de rettigheder de har i forhold til anonymitet.

Socialtilsyn Midt gør følgende for at informere om ordningen:

  • Ordningen er beskrevet på Socialtilsyn Midts hjemmeside med kontaktinformationer
  • Kontaktoplysninger på whistleblowertelefonen og webformularen er printet på Socialtilsyn Midts visitkort
  • Tilbuddene får hvert år en opslagsseddel, som de opfordres til at placere et synligt sted i tilbuddet
  • Socialtilsynets medarbejdere oplyser om ordningen, når de er på tilsynsbesøg

2.7 Sagsbehandlingstider i 2024

Nygodkendelse af plejefamilier og tilbud er omfattende og dybdegående processer, hvor en lang række forhold undersøges med udgangspunkt i kvalitetsmodellens 7 temaer. Godkendelsesprocessen for plejefamilier indebærer, at kommende plejefamilier interviewes. Her spørges der bl.a. ind til plejeforældrenes familieforhold, samspillet i familien, opvækstvilkår, uddannelsesbaggrund, sygdomshistorie og økonomiske forhold. De fysiske rammer besigtiges og vurderes ligeledes som en del af godkendelsesprocessen. Dette skal sikre, at de nye plejefamilier har de nødvendige ressourcer til at varetage kommende plejeopgaver, herunder samarbejde med kommune, skole, biologiske forældre m.m. Kommende plejefamilier skal også gennemføre et grundkursus, der fungerer som en del af godkendelsesgrundlaget.

Kommende sociale tilbud interviewes ligeledes som en del af godkendelsesprocessen. Her er der bl.a. fokus på tilbuddets målgruppe, metodiske grundlag, medarbejderkompetencer, uddannelsesniveau, værdigrundlag, økonomiske forhold, vedtægter m.m. De fysiske rammer besigtiges og vurderes som en del af godkendelsesprocessen. Alle disse forhold gennemgås for at sikre, at tilbuddet kan levere den relevante kvalitet til målgruppen.

På baggrund af interview og gennemgang af relevante dokumenter vurderes det, hvorvidt plejefamilien eller tilbuddet kan godkendes. Gennem hele godkendelsesprocessen er de kommende plejefamilier og tilbud i tæt dialog med tilsynskonsulenterne. Der udarbejdes en rapport og et godkendelsesbrev og plejefamilien eller tilbuddet kommer på Tilbudsportalen, hvor alle godkendte tilbud og plejefamilier skal offentliggøres.

Sagsbehandlingstiden kan variere fra gang til gang, da der kan være mange faktorer, som kan gribe ind i processen. Der kan være forsinkelse i forhold til indsendelse og indsamling af dokumenter, forhold hos ansøger, uforudsete problemstillinger, der kræver ekstra undersøgelse osv.

Ved godkendelse af nye plejefamilier har det en direkte effekt på sagsbehandlingstiden, når ansøgerne melder fra på et kursus og derefter melder sig på et kursus senere på året. Dog ser det ud til, at de tiltag og justeringer, der er lavet på nygodkendelsesområdet er slået igennem, da den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet med 5,9 uger siden 2023.

I forhold til godkendelse af nye sociale tilbud er der også sket et fald i sagsbehandlingstiden fra 2023 til 2024. Sagsbehandlingstiden er faldet med 7,67 uger siden 2023.

Nedenstående sagsbehandlingstider er en gennemsnitsberegning.

Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i 2024:

  • Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye plejefamilier har i gennemsnit været 18 uger. I 2023 var det 23,9 uger
  • Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye sociale tilbud har i gennemsnit været 23,43 uger og i 2023 var det 31,1 uge

2.8 Aktindsigt 2024

Socialtilsyn Midt har i 2024 behandlet i alt 211 aktindsigtsanmodninger. Det er 70 aktindsigtsanmodninger mere end i 2023, hvor der blev behandlet 141 anmodninger.

Udover aktindsigtsanmodninger er der behandlet 12 videregivelser af materiale til andre myndigheder efter forvaltningslovens § 28.

Aktindsigtsanmodninger er ressourcekrævende, da det ofte er store mængder data, der skal fremsøges og anonymiseres inden det sendes af sted. Endvidere bruges der ressourcer på besvarelse af spørgsmål og korrespondance.

Gennemsnitligt bruger teamet, som har ansvaret for aktindsigtsanmodninger, 33 timer om ugen på anmodninger om aktindsigt.

2.9 Ankeafgørelser i 2024

Socialtilsyn Midt har i 2024 fået 7 afgørelser retur fra Ankestyrelsen.

  • 2 afgørelser vedrørte tilbud
  • 4 afgørelser vedrørte plejefamilier
  • 1 afgørelse vedrørte andre forhold

Ankestyrelsen har stadfæstet 4 afgørelser, 1 afgørelse er delvist stadfæstet og delvist hjemvist til fornyet behandling, 1 afgørelse er hjemvist i sin helhed og 1 afgørelse er ophævet.

Sagerne har omhandlet følgende:

  • 3 afgørelser vedrørte inddragelse
  • 1 afgørelse vedrørte opløsning af en fond
  • 1 afgørelse vedrørte ændring af en godkendelse
  • 1 afgørelse vedrørte skærpet tilsyn og ændring af godkendelsen
  • 1 afgørelsen vedrørte ophævelse af påbud.

2.10 Magtanvendelser

Som tilsynsmyndighed modtager Socialtilsyn Midt løbende indberetninger om magtanvendelser og andre indgreb i borgernes selvbestemmelsesret. I arbejdet med borgere kan der opstå situationer, hvor medarbejderne er nødt til at foretage handlinger, der er et indgreb i borgernes rettigheder. Dette kan være af hensyn til borgeren selv eller af hensyn til andre, fx hvis en borger udviser uforsvarlig eller farlig adfærd.

Det er en magtanvendelse, når borgeren ikke frivilligt medvirker til foranstaltningen. Alle former for magtanvendelse skal registreres og indberettes.

Socialtilsyn Midt registrerer og gennemgår alle akutte magtanvendelser. Akutte magtanvendelser dækker over de magtanvendelser, som er indgreb foretaget uden kommunal godkendelse. Magtanvendelserne gennemgås med henblik på at vurdere, om de giver anledning til tilsynsmæssige overvejelser, herunder om de giver anledning til en dialog med et konkret anbringelsessted om deres pædagogiske praksis samt om de giver anledning til bekymring, hvor andre instanser må involveres.

Magtanvendelser og registreringer 2024

Magtanvendelser opdeles i forskellige kategorier, herunder om de vedrører børn og unge eller voksne. Socialtilsyn Midt vurderer, at der generelt er et godt kendskab til reglerne ved brug af magtanvendelser og registreringen heraf. Generelt har tilbuddene fokus på at lave uddybende beskrivelser samt sikre, at betingelserne, herunder de grundlæggende principper, for magtanvendelse er opfyldt.

Børne- og ungeområdet

Magtanvendelser, der omhandler anbragte børn og unge hører ind under lov om voksenansvar og gælder for børn og unge, der er anbragt på et privat børne- og ungehjem, åbent børne- og ungehjem eller hos en specialiseret plejefamilie, der er ansat til at varetage en specialiseret opgave.

Pr. 1. juli 2024 trådte nye muligheder i forhold til magtanvendelse overfor anbragte børn og unge i kraft, bl.a. mulighed for midlertidig inddragelse af mobiltelefoner mv.

I 2024 har Socialtilsyn Midt registreret 1424 magtanvendelser på børne- og ungeområdet, hvilket er en stigning i forhold til 2023, hvor der blev registreret 1332 magtanvendelser. Hovedparten af magtanvendelserne er angivet som fysisk magtanvendelse i form af fastholdelse eller føring, fordi barnet eller den unge var til fare for sig selv eller andre.

Voksenområdet

På voksenområdet er der ligeledes pr. 1. juli 2024 kommet nye bestemmelser for magtanvendelse. Bestemmelserne om magtanvendelser for voksne gælder for personer med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne, der får personlig og praktisk hjælp eller socialpædagogisk bistand mv. efter § 83-87, behandling efter §§ 101 og 102 eller aktiverede tilbud efter §§ 103 og 104 og ikke samtykker i en foranstaltning.

I 2024 har Socialtilsyn Midt registreret 1305 akutte magtanvendelser på voksenområdet. Et lille fald i forhold til de 1353, der blev registreret i 2023. Den største del af magtanvendelserne er angivet som fastholdelse eller indgreb foretaget uden hjemmel.

Magtanvendelser uden lovhjemmel omhandler de magtanvendelser, hvor der ikke har været hjemmel i lovgivningen. En sådan magtanvendelse kan fx være, hvis lovens betingelser for indgreb ikke er opfyldt, eller hvis det vurderes, at de grundlæggende principper om at bruge mindst mulig magt ikke er fulgt.

Forhåndsgodkendte magtanvendelser

Forhåndsgodkendte foranstaltninger, dækker over den type af magtanvendelser, der kræver en godkendelse fra kommunen fx anvendelse af stofsele, alarm, låsning og sikring af døre mv.

Pr. 1. juli 2024 skal forhåndsgodkendte magtanvendelser ikke længere registreres og indberettes månedligt. De skal i stedet registreres samlet og indberettes én gang – som udgangspunkt for den periode, den kommunale afgørelse gælder og ud fra et skøn over indgrebenes hyppighed.

3. Økonomi

dekorativ

3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2024

I dette afsnit ses der nærmere på Socialtilsyn Midts økonomi for 2024.

Tabel 3.1.1 Budget 2024 og regnskab 2024 i 1.000 kr.


Budget 2024Regnskab 2024Forskel
Socialtilsyn Midts direkte udgifter59.45759.225
Indirekte udgifter (overhead mv.)3.2113.198
Udgifter i alt62.66862.424-245
Indtægter fra objektiv finansiering-27.408-26.723
Indtægter fra tilsynstakster-35.260-35.918
Tilkøb0-420
Indtægter i alt-62.668-63.061-393
Netto0-637-638

Socialtilsyn Midts regnskab for 2024 viser et overskud på 637 t.kr., hvilket svarer til 1,0 % af omsætningen. Overskuddet fra 2024 sammenlagt med overførsel på 1.674 t.kr fra 2023 vil således skulle overføres til 2025. I alt bliver der overført 2.311 t.kr. Overskuddet vil primært blive brugt til at nedbringe taksterne i 2025.

Tabel 3.1.2 Antal af tilbud omfattet af tilsyn af Socialtilsyn Midt


Forudsat i budget 2024Faktisk antal i 2024
Plejefamilier1.2001162
Tilbud497515
I alt1697515

Antallet af tilbud i ovenstående tabel er det antal tilbud som har modtaget en faktura i året 2024, hvilket inkluderer både lukkede og nygodkendte tilbud i løbet af året. Det faktiske antal plejefamilier er antallet af aktive plejefamilier pr. 7. januar 2025.

3.2 Budget 2025

Nedenstående tabel 3.2.1 viser budget 2025 for Socialtilsyn Midt, som danner grundlag for tilsynstakster og objektiv finansieringsbidrag i 2025, jf. tabel 3.3.1 og 3.3.2.

Tabel 3.2.1 Budget 2025 for Socialtilsyn Midt, 1.000 kr., 2025-priser

Budget 2025

Socialtilsyn Midts direkte udgifter60.844
Indirekte udgifter (overhead, afdrag på initialomkostninger mv.)3.286
Udgifter i alt64.130
Indtægter fra objektiv finansiering-36.312
Indtægter fra tilsynstakster-27.706
Tilkøb-112
Indtægter i alt-64.130
Netto0

3.3 Tilsynstakster og objektive finansieringsandele

Grundtaksterne er en årstakst. Taksterne for nygodkendelse og væsentlig ændring er engangstakster. Taksten for skærpet tilsyn er en månedstakst. I nedenstående tabeller ses det, at grundtakst og takst for skærpet tilsyn for 2024 er nedsat med 2,5 % i forhold til vedtaget budget pga. af indregning af overskud fra 2023.

Tabel 3.3.1 Udvikling af grundtaksterne – årets priser

Takstkategori (antal pladser)202320242025
Grundtakst

0 – 739.97741.07342.785
8 – 2447.97349.28851.342
25 – 4979.95582.14785.570
>50119.932123.220128.355
Nygodkendelser


0 – 727.20429.95335.884
8 – 2432.64535.94443.061
25 – 4954.40859.90771.768
>5081.61389.860107.651
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse


0 – 78.1679.2219.044
8 – 249.80011.06610.852
25 – 4916.333 18.44318.087
>5024.50027.66427.131
Skærpet tilsyn


0 – 73.9984.1074.279
8 – 244.7974.9295.134
25 – 497.9958.2158.557
>5011.99312.32212.836

Tabel 3.3.2 Udviklingen i taksterne for den objektive finansiering fra 2023-2024

Takstkategori202320242025
Årets samlede takstgrundlag28.11026.72327.706

.

4. Den generelle kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier

dekorativ

Socialtilsyn Midt har til opgave at kontrollere og vurdere kvaliteten i de enkelte tilbud og plejefamilier for at sikre, at de anbragte borgeres behov og trivsel imødekommes. Mindst én gang om året besøger tilsynskonsulenterne alle tilbud og plejefamilier. Med udgangspunkt i kvalitetsmodellens syv temaer vurderer de, om kvaliteten lever op til kravene for at kunne imødekomme de anbragte borgeres behov og trivsel.

I forbindelse med årsrapporten for 2024 har Socialtilsyn Midt trukket data for at belyse den overordnede kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier. Der er blevet trukket data på gennemsnitsscorer på temaniveau på kvalitetsmodellens 7 temaer. I vurderingen af kvaliteten for hvert enkelt tilbud og plejefamilie beskrives og bedømmes alle indikatorer i kvalitetsmodellen. Indikatorerne scorer fra 1 til 5, hvor 5 er den højeste score. Økonomitemaet er ikke inkluderet i datasættet, da det vurderes separat og ikke indgår i scoringerne i kvalitetsmodellen Data viser, at scoren på både tilbuds- og plejefamilieområdet generelt ligger på et højt niveau, og at der er fokus på at fastholde og forbedre kvaliteten til gavn for borgernes trivsel.

Gennemsnitscorer på tilbudsområdet

Nedenstående tabel viser gennemsnitsscorer for tilbud i 2024. Gennemsnitsscorerne for seks af de syv temaer er steget sammenlignet med 2023. Der er en lille nedgang i gennemsnitsscoren på temaet Uddannelse og beskæftigelse på 0,1.

Som det fremgår af tabel 4.1.1, er gennemsnitscoren for seks af temaerne steget en smule fra 2023 til 2024. Dette indikerer, at tilbuddene kontinuerligt arbejder på at opretholde en høj kvalitet. Tilbuddene investerer betydelige ressourcer i at levere en solid og stabil indsats for deres respektive målgrupper.

Gennemsnitscorer på plejefamilieområdet

Den nedenstående tabel viser gennemsnitsscorer for plejefamilier i 2024. Gennemsnitsscorerne for seks af de syv temaer er steget en smule i forhold til 2023. Gennemsnitsscoren for temaet familiestruktur og familiedynamik er den sammen som i 2023.

Gennemsnitsscorerne er meget høje på plejefamilieområdet, og det indikerer, at plejefamilierne yder en god indsats i forhold til deres plejeopgaver. I lighed med tilbudsområdet er plejefamilierne interesseret i at udvikle sig og få ny viden, der kan klæde dem på til at håndtere deres plejeopgaver.

5. Socialtilsynets specialistfunktion

dekorativ

Med en ændring af lov om socialtilsyn blev specifikke godkendelses- og tilsynsopgaver i 2022 samlet i specialistfunktioner i enkelte socialtilsyn. Formålet var, at det enkelte tilsyn skulle kunne opnå specialistviden i forhold det konkrete område og dermed bidrage til at sikre et mere ensartet og systematisk tilsyn på området – og derved øge retssikkerheden for tilbuddene.

Socialtilsyn Midt varetager som nævnt denne funktion sammen med Socialtilsyn Hovedstaden. Socialtilsyn Midt fører tilsyn med tilbud, som indgår i koncerner eller koncernlignende konstruktioner med hovedadresse vest for Storebælt. På Danmarkskortet herunder ses fordelingen af koncerner og koncernlignende konstruktioner, som Socialtilsyn Midt fører tilsyn med. Der er en række tilbud der er placeret på Sjælland, men da disse tilbud hører ind under en koncern eller koncernlignende konstruktion med hovedadresse vest for Storebælt, hører de under Socialtilsyn Midts tilbudsportefølje.

Hvad er en koncern eller en koncernlignede konstruktion?

Helt overordnet kan private tilbud indgå i koncerner eller koncernlignende konstruktioner, hvis ejer har økonomisk eller driftsmæssig indflydelse på flere virksomheder end botilbuddet. Lovgivningsmæssigt er der tale om en koncernlignende konstruktion hvis:

  1. der ikke er tale om en koncern i selskabsretlig forstand
  2. der mellem et eller flere private tilbud, jf. § 4, stk. 1, nr. 2-4, eller andre virksomheder sker en kontinuerlig og ikke ubetydelig samhandel, herunder køb, salg, leje og udleje af varer, ydelser, aktiver, fast ejendom m.v., og
  3. der er en eller flere fysiske personer, der ejer eller på anden måde har økonomisk og driftsmæssig bestemmende indflydelse på tilbud og virksomheder nævnt i nr. 2, eller der er sammenfald i bestyrelses-, leder- eller ejerkreds i tilbud og virksomheder nævnt i nr. 2, herunder sammenfald ved nærtstående.” (lov om socialtilsyn).

Koncern og koncernlignende tilbud

Kort over koncern og koncernlignende tilbud


Antal tilbud som indgår i koncerner og koncernlignende konstruktioner

Med ovenstående lovændring og medfølgende specialistfunktion steg Socialtilsyn Midts tilbudsportefølje markant. I perioden 2018-2021 lå antallet af tilbud mellem 349 og 371 tilbud. I 2022 steg antallet til 486, og er siden steget støt til de 498 der er i 2024. I 2024 indgik 143 tilbud i koncerner eller koncernlignende konstruktioner, hvilket udgør 28,7% af Socialtilsyn Midts samlede tilbudsportefølje og 57,42 % af de private tilbud i tilbudsporteføljen. De 143 tilbud fordeler sig på 51 koncerner og 27 koncernlignende konstruktioner.

Tabel 5.0.1. Antal og andelen af tilbud drevet af koncern eller koncernlignende konstruktion seneste tre år.


202220232024
Antal tilbud drevet af koncern eller koncernlignende konstruktion139141143
Andel af det samlede antal tilbud28,6%28,4%28,7%

Ses der nærmere på de enkelte koncerner eller koncernlignende tilbud, er der forskel på, hvor mange sociale tilbud der indgår i den enkelte koncern eller koncernlignende konstruktion. De fleste koncerner og koncernlignende konstruktioner driver et eller to tilbud, mens enkelte har over 10 tilbud. I tabellen herunder er koncerner og koncernlignende konstruktioner opgjort efter antallet af tilbud de driver.

Tabel 5.0.2. Oversigt over antallet af tilbud der drives af den enkelte koncern/koncernlignende konstruktion.


2024
Koncerner/koncernlignende konstruktioner med 1 eller 2 tilbud68
Koncerner/koncernlignende konstruktioner med 3 eller 4 tilbud6
Koncerner/koncernlignende konstruktioner med 5 til 9 tilbud1
Koncerner/koncernlignende konstruktioner med 10 eller flere tilbud3
I alt78

Ses der nærmere på tilbuddenes gennemsnitscore i kvalitetsmodellen, ses det at niveauet generelt ligner niveauet der ses ved alle tilbud. Ved temaet ’Uddannelse og beskæftigelse’ ligger koncerntilbuddene lidt lavere end det generelle gennemsnit, mens de til gengæld ligger noget højere ved temaet fysiske rammer.

Tabel 5.0.3. Gennemsnitsbedømmelser af hhv. alle tilbud og koncerntilbud i Socialtilsyn Hovedstadens portefølje i 2024 fordelt på de syv temaer i kvalitetsmodellen

KoncerntilbudAlle tilbud
Uddannelse og beskæftigelse3,44,7
Selvstændighed og relationer4,64,5
Målgruppe, metoder og resultater4,64,5
Sundhed og trivsel4,64,4
Organisation og ledelse4,64,5
Kompetencer4,74,6
Fysiske rammer4,73,6

De største koncerner ud fra udvalgte kriterier

Udover forpligtelsen til at opbygge og udveksle viden om den særlige tilsynsopgave med koncern-tilbud og deres samhandel, forstår Socialtilsyn Hovedstaden og Socialtilsyn Midt også specialistfunktionen som en forpligtelse til at opbygge viden om, hvordan ”koncernlandskabet” udvikler sig. Socialtilsyn Midt og Socialtilsyn Hovedstaden har i kraft af specialistfunktionen adgang til en unik viden om, hvordan det specialiserede socialområde udvikler sig med hensyn til omfanget af sociale tilbud, der drives af koncerner eller koncernlignende konstruktioner, og med hensyn til koncernernes og de koncernlignende konstruktioners udvikling, hvad angår fx ejerforhold og vækst i omsætning og volumen.

For at få et sammenligneligt grundlag, er der valgt følgende parametre, når der skal ses på udviklingen af de største koncerner/koncernlignende konstruktioner:

  • Koncerner/koncernlignende konstruktioner med 4 eller flere tilbud

  • De 10 koncerner/koncernlignende konstruktioner med det højeste antal afdelinger

  • De 10 koncerner/koncernlignende konstruktioner med det højeste antal pladser

  • De 10 koncerner/koncernlignende konstruktioner med den højeste realiserede omsætning

Da regnskabsåret for 2024 ikke er opgjort endnu, har vi i nedenstående data valgt at se nærmere på de 10 koncerner/koncernlignende konstruktioner med den højeste budgetterede omsætning.

Ud fra ovenstående parametre, er der i alt 15 koncerner/koncernlignende konstruktioner i Socialtilsyn Midts portefølje, der falder inden for én eller flere parametre. Disse 15 koncerner/koncernlignende konstruktioner driver i alt 74 tilbud, svarende til 51,7% af det samlede antal tilbud drevet af koncerner/koncernlignende konstruktioner. De 15 største koncerner har en budgetteret omsætning på 1.669 mio. kr. i 2024.

Tabel 5.0.4. Variation i volumen på de 15 største koncerner/koncernlignende konstruktioner målt på antal tilbud, afdelinger, pladser og målgrupper.

Laveste antalHøjeste antal
Variation i antal godkendte tilbud pr. koncern/koncernlignende konstruktion123
Variation i antal afdelinger pr. koncern/koncernlignende konstruktion230
Variation i antal pladser pr. koncern/koncernlignende konstruktion35665
Variation i antal målgrupper, som koncernens/den koncernlignende konstruktions tilbud samlet set er godkendt til133

Samarbejde og vidensudveksling mellem Socialtilsyn Midt og Socialtilsyn Hovedstaden

Socialtilsyn Hovedstaden og Socialtilsyn Midt har fokus på at sikre en ensartet udmøntning af specialistfunktionen på tværs. For at sikre, at socialtilsynenes specialistviden ikke blot er forankret hos nogle udvalgte medarbejdere, er det væsentligt, at der sker en systematisk opsamling og udveksling af viden og erfaringer både internt i de to socialtilsyn, på tværs af de to socialtilsyn og i samarbejdet med Social- og Boligstyrelsen og andre interessenter. Dette sker bl.a. via:

  • Fælles status på udviklingen i ”koncernlandskabet” på tværs af landet med henblik på opbygning af specialistviden. Denne status udarbejdes som minimum i forbindelse med årsrapporterne.

  • Løbende ledelsesmæssig koordinering med henblik på at sikre ensartet tilsynspraksis. Der afholdes kvartalsvise møder på mellemlederniveau.

  • Løbende drøftelse og afklaring af juridiske og økonomiske forhold med henblik på at sikre ensartet tilsynspraksis. Der afholdes seks årlige sparringsmøder for relevante medarbejdere.

6. Tilfredshedsundersøgelse 2024

dekorativ

I efteråret 2024 foretog Socialtilsyn Midt den årlige tilfredshedsundersøgelse. 1162 plejefamilier og 501 tilbud fik tilsendt spørgeskemaet. Ud af det samlede antal respondenter har 552 plejefamilier (48%) og 277 tilbud (55%) besvaret tilfredshedsundersøgelsen.

Tilfredshedsundersøgelsen har spurgt til plejefamiliernes og tilbuddenes samlede tilfredshed med Socialtilsyn Midt i 2024. I lighed med resultater fra tidligere tilfredshedsundersøgelser er de tilbud og plejefamilier, som Socialtilsyn Midt fører tilsyn ved, generelt meget tilfredse med varetagelsen af tilsynsbesøgene og samarbejdet med tilsynskonsulenterne.

Undersøgelsen viser, at andelen af respondenter der har svaret ”Meget tilfreds” eller ”Tilfreds” til spørgsmål om den samlede tilfredshed, er 93% på plejefamilieområdet og 87% på tilbudsområdet. Dette er en stigning set fra tidligere års tilfredshedsundersøgelser. Til samme spørgsmål var andelen, der svarede ”Meget utilfreds” eller ”Utilfreds” på 3% ved tilbudsområdet og 1% ved plejefamilieområdet. De resterende 10% ved tilbudsområdet og 7% ved plejefamilieområdet svarede ”Hverken/eller”.

Den generelle oplevelse af Socialtilsyn Midt er, at tilsynsbesøgene forløber med en god og konstruktiv dialog, hvor der både er plads til konstruktiv sparring og rådgivning. Respondenterne oplever tilsynskonsulenterne som professionelle, samt at de har respekt for målgruppen og den hverdag de møder ude på tilbuddene og i plejefamilierne.

Socialtilsyn Midt arbejder dialogbaseret og har stort fokus på dialogen med tilbud og Plejefamilier. Derfor er alle tilbud og plejefamilie blevet spurgt om, hvor tilfredse de er med dialogen med Socialtilsyn Midt. I dette års tilfredshedsundersøgelse er tilbud og plejefamilier bl.a. blevet spurgt, hvordan de oplever inddragelsen i dialogen. Dvs. om de oplever at kunne komme med egne perspektiver på det, der tales om på tilsynsbesøget.

I forhold til om respondenterne oplever, at de kan komme med egne perspektiver under dialogen ved tilsynsbesøget svarer 86% af respondenterne på plejefamilieområdet og 79% på tilbudsområdet, at de kan komme med egne perspektiver og er “meget tilfredse” eller “tilfredse”. Dette er en forbedring fra 2022, hvor tallene var henholdsvis 82% og 73%. Respondenterne føler sig inddraget i dialogen og roser tilsynskonsulenterne for at skabe en god balance mellem myndighedsopgaven og samarbejdet. Konsulenterne beskrives som anerkendende og respektfulde. Dog påpeger nogle få respondenter, at samtalerne kan være for skemabaserede eller opleves som envejskommunikation

Respondenternes kommentar

Ved besvarelse af tilfredshedsundersøgelsen 2024 havde respondenterne mulighed for at skrive kommentarer til spørgsmålene.

På både tilbuds- og plejefamilieområdet har vi modtaget nogle kommentarer, der også går igen fra tidligere års tilfredshedsundersøgelser:

  • Omfangsrigt dokumentationskrav i forbindelse med tilsynsbesøg. Socialtilsyn Midt anerkender, at dokumentationskravet kan være omfangsrigt, men i forbindelse med indhentelsen af dokumentation, er tilsynskonsulenterne meget opmærksomme på ikke at indhente mere dokumentation end det, der er brug for til at vurdere tilbuddets kvalitet. Lovgivningsmæssigt stilles der krav til dokumentation, som socialtilsynene ikke kan fravige.
  • Ønske om, at den samme tilsynskonsulent kommer på tilsynsbesøg over flere år. Socialtilsyn Midt har vedtaget en praksis, hvor den primære tilsynskonsulent som udgangspunkt skiftes hvert tredje år. Dette er for at sikre en passende grad af kontinuitet og uvildighed i tilsynet. På denne måde sikres det, at socialtilsynet løbende skaber udvikling og bidrager til kvaliteten hos tilbuddet. Derudover har tilsynet generelt fokus på at sikre, at tilsynskonsulerne har en så ensartet praksis som muligt.
  • Udfordringer med kvalitetsmodellens temaet ’Uddannelse og beskæftigelse’ på tilbudsområdet. Tilbuddene oplever, at temaet sætter nogle urealistiske og irrelevante krav for de borgere, der ikke kan deltage i uddannelse eller beskæftigelse pga. deres handicap og/eller udfordringer. Dette er ifølge tilbuddene kritisabelt, da scoren er misvisende. Socialtilsyn Midt forstår denne anke, man da det er en del af en lovbestemt kvalitetsmodel, der er udarbejdet af Social- og Boligstyrelsen, kan tilsynet ikke ændre på denne praksis. Det er relevant at nævne, at der i de forestående lovændringer på socialtilsynsområdet er fokus på at revidere kvalitetsmodellen og dens temaer.

Tilfredshedsundersøgelsens konklusion

Samlet set viser tilfredshedsundersøgelse 2024 en stor tilfredshed med Socialtilsyn Midts tilsynspraksis både på plejefamilie- og tilbudsområdet. Kun ganske få respondenter giver udtryk for utilfredshed, og i flere af spørgsmålene er der ingen respondenter der ligger i kategorien ”meget utilfreds”.

Socialtilsyn Midt er altid interesseret i at imødekomme konstruktive ytringer og ideer til forbedring, hvorfor tilsynet også med stor interesse har læst alle de indkomne svar. Socialtilsynet vil drøfte nærmere, hvordan disse svar kan anvendes i den løbende udvikling og kvalitetssikring af tilsynspraksis.

Denne PDF er genereret den 05-11-2025 10.08

Socialtilsyn Midt
Papirfabrikken 38
8600 Silkeborg