Skip til hoved indholdet
    Hjem Plejefamilier Er I plejefamilie? Tilsyn med godkendte plejefamilier

Tilsyn med godkendte plejefamilier

Socialtilsynet skal vurdere om plejefamilien fortsat har den fornødne kvalitet og opfylder betingelserne for godkendelse. Det er op til Socialtilsynet, efter en konkret vurdering, at afgøre, hvilke yderligere oplysninger der skal indhentes for at kunne træffe en afgørelse. Der indgår mange forskellige elementer i opgaven.

Anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg

  • Vi kommer på anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i jeres familie. 
  • Vi udarbejder tilsynsrapporter efter tilsynsbesøgene, og sender en tilsynsblanket til Tilbudsportalen.
  • Vi fører et økonomisk tilsyn, hvor vi sikrer os, at jeres økonomi er stabil i forhold at kunne varetage opgaven som plejefamilie. 
  • Der kan udstedes sanktioner, hvis I som plejefamilie ikke har den fornødne kvalitet. Der er forskellige typer af sanktioner – påbud, skærpet tilsyn og fratagelse af godkendelse.

Driftsorienteret tilsyn

Tilrettelæggelsen af det driftsorienterede tilsyn skal altid tage udgangspunkt i de oplysninger, som Socialtilsynet er i besiddelse af om den konkrete plejefamilie. Det kan være oplysninger indhentet fra plejefamilien selv eller andre kilder.

I tilrettelæggelsen af tilsynsbesøg indgår også, at plejefamilien modtager et brev med varsling af dato for tilsynsbesøg cirka en måned før selve besøget. Denne dato er planlagt på forhånd og indgår i en lang række af forudbestemte aktiviteter, hvilket betyder at tilsynsbesøget som udgangspunkt ikke kan flyttes. Besøgene ligger inden for normal arbejdstid.

Socialtilsynet skal som led i det løbende driftsorienterede tilsyn besøge alle generelt godkendte plejefamilier mindst en gang om året, uanset om der er indskrevet børn i plejefamilien.

I udgangspunktet skal alle i familien være til stede under tilsynsbesøget. Derfor er det vigtigt, at I løbende oplyser os om forhold, der gør et tilsynsbesøg uhensigtsmæssigt i en periode fx indkøring af et nyt plejebarn. I varslingsbrevet, som I modtager forud for tilsynsbesøget, står der, hvilke af kvalitetsmodellens temaer, vi ønsker at føre tilsyn med. I bliver også bedt om at udfylde "Oplysningsskema til driftsorienteret tilsyn", som I finder  i boksen "Diverse skemaer til plejefamilier" på forsiden. Det er vigtigt, at I udfylder alle punkter i skemaet, også selv om I ikke synes, der er sket store ændringer – skemaet er en vigtig del af vores forberedelse. Medmindre andet er aftalt, returneres skemaet og de dokumenter, vi har bedt om senest 14 dage inden tilsynsbesøget. 

Vi er klar over, at I ikke kan forberede jer til et uanmeldt tilsynsbesøg. Når vi ankommer, taler vi med jer om en relevant rammesætning af tilsynsbesøget. Det er muligt, at I efter besøget skal fremsende flere oplysninger til os. 

Når I taler med jeres plejebørn om socialtilsynet, kan I have benytte Social- og Boligstyrelsens materiale om, hvad det vil sige at have besøg af en af Socialtilsyn Midts tilsynskonsulenter. 

Socialtilsynet indhenter relevante oplysninger om plejefamilien. Oplysningerne indhentes blandt andet ved at:

  • Indhente oplysninger fra plejefamilien
  • Indhente oplysninger fra kommunen, der har ansvaret for barnets ophold i plejefamilien
  • Indhente oplysninger fra plejebarnet og andre relevante personer
  • Aflægge anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg

En del af de relevante oplysninger indhentes fra plejefamilien ved hjælp af et oplysningsskema, som plejefamilien udfylder og indsender til Socialtilsynet. Oplysningerne kan fx bruges i forberedelsen af et forestående anmeldt tilsynsbesøg og i samtaler med plejeforældre, plejebørn og kommunen, der har ansvaret for barnets ophold i plejefamilien.

Kvalitetsmodellen anvendes til at måle kvaliteten ved det driftsorienterede tilsyn i plejefamilierne

Socialtilsynet har til opgave at føre et driftsorienteret tilsyn med alle plejefamilier. Formålet med det driftsorienterede tilsyn er at sikre, at plejefamilien fortsat har den fornødne kvalitet, jf. § 7.

Kvalitetsmodellen indeholder 7 temaer, som plejefamiliens kvalitet skal vurderes ud fra:

  • Uddannelse og beskæftigelse
  • Selvstændighed og relationer
  • Målgrupper, metoder og resultater
  • Sundhed og trivsel
  • Familiestruktur og familiedynamik
  • Kompetencer
  • Fysiske rammer

Kvalitetsmodellen er en ramme og et redskab, som socialtilsynet anvender i vurderingen af om en plejefamilie har den fornødne kvalitet. Udover de 7 temaer i kvalitetsmodellen vurderes plejefamiliens samlede kvalitet også på baggrund af en vurdering af plejefamiliens økonomi. For hvert af de 7 temaer i kvalitetsmodellen er der en række kriterier og indikatorer, der anvendes i bedømmelsen.  

Formålet med kvalitetsmodellen

Formålet med kvalitetsmodellen er at understøtte systematik, gennemsigtighed, ensartethed samt kvalitet ved det driftsorienterede tilsyn. Der skelnes mellem kvalitetsbedømmelse og kvalitetsvurdering. 

  • I kvalitetsbedømmelsen er der fokus på, hvilke resultater der skabes for plejebarnet.
  • I kvalitetsvurderingen kan der inddrages andre forhold af relevans for kvaliteten inden for temaerne, som ikke er indeholdt i indikatorer og kriterier.

Kriterierne og indikatorerne inden for de 7 overordnede kvalitetstemaer er gældende for alle typer plejefamilier. Dette skal sikre en ensartethed i kvalitetskrav og gennemskuelighed samt sammenlignelighed i socialtilsynets arbejde.

Tilsynsrapporten

Efter tilsynsbesøget udarbejder vi en tilsynsrapport, som I får i høring i 14 dage. I høringsperioden har I mulighed for at påpege faktuelle fejl og mangler i tilsynsrapporten. Herefter lægges hovedkonklusionerne fra tilsynsrapporten på Tilbudsportalen.

Socialtilsyn Midt
Papirfabrikken 38
8600 Silkeborg