Tilkøbskatalog 2025
Indledning
Socialtilsyn Midt godkender og fører driftsorienteret tilsyn med plejefamilier, sociale døgntilbud, kvindekrisecentre og ambulante stofmisbrugsbehandlingstilbud beliggende i Region Midtjylland og Faaborg-Midtfyn Kommune. Den specialviden, vi har oparbejdet omkring tilsyn, er vi stolte af at udbyde til andre områder. Et tilsyn fra Socialtilsyn Midt er altid uvildigt, systematisk og udføres af fagligt kompetente medarbejdere.
Socialtilsyn Midt udbyder i 2023 følgende tilkøbsmuligheder jf. lov om socialtilsyn § 3, stk. 1:
Tilsyn
- Tilsyn med aflastning (SEL § 84)
- Tilsyn med socialpædagogisk bistand (SEL § 85)
- Tilsyn med beskyttet beskæftigelse (SEL § 103)
- Tilsyn med aktivitets- og samværstilbud (SEL § 104)
- Tilsyn med domfældte udviklingshæmmede (kriminalpræventivt tilsyn)
- Pædagogisk tilsyn med dagtilbud (0-6 år)
- Tilsyn med plejeboliger og friplejeboliger
Ovenstående liste er ikke mere statisk, end at vi gerne vil indgå i dialog, hvis der er et ønske om et andet tilsyn eller kursus.
Vi ser frem til at høre fra jer!
Ulla B. Andersen
Tilsynschef
Tilsyn med aflastning (SEL § 84)
Socialtilsyn Midt tilbyder, i henhold til lov om socialtilsyns § 3, stk. 1, nr. 2, tilkøb af tilsyn med aflastning. Tilkøbet omfatter tilsyn med tilbudslignende enheder jf. servicelovens § 84, som ikke hører under Socialtilsyn Midts normale tilsynskompetence jf. § 4 i lov om socialtilsyn. Dvs. tilbud som f.eks. ikke er godkendt efter servicelovens § 66 eller § 107. Tilkøbet omfatter et tilsyn, således at bestiller af tilsynet kan udføre sin egen tilsynsmyndighed i henhold til serviceloven.
Tilsynets formål og fokus
Tilsynet har til formål at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud efter lov om social service. Ved anvendelse af erfarne tilsynskonsulenter og med udgangspunkt i Socialstyrelsens kvalitetsmodel udfører Socialtilsyn Midt systematiske, ensartede, uvildige og fagligt kompetente tilsyn, jævnfør formålsparagraffen, § 1, i lov om socialtilsyn.
Beskrivelse af tilsynet
Det driftsorienterede tilsyn fra Socialtilsyn Midt føres, så det overholder servicelovens § 148 a. Tilsynet indeholder i hovedtræk følgende elementer:
- Indledende dialog mellem Socialtilsyn Midt og bestiller, hvor tilsynsopgavens omfang og tilsynets konkrete form og indhold bestemmes
- Socialtilsyn Midt forbereder tilsynet med udgangspunkt i de tilsendte dokumenter, herunder udarbejder spørgeguide og tilrettelægger det fysiske besøg
- Socialtilsyn Midt udfører et anmeldt tilsynsbesøg med to tilsynskonsulenter
- Tilsynet omfatter interview med ledelsen, medarbejderne, borgerne og de pårørende samt besigtigelse af de fysiske rammer
- Datamateriale indsamlet bl.a. gennem interviews og observationer bearbejdes og analyseres. På baggrund heraf udarbejder Socialtilsyn Midt en kvalitativ tilsynsrapport, som sammenfatter vurderingen af tilbuddets kvalitet samt eventuelle anbefalinger
- Fire uger efter udført tilsynsbesøg sendes tilsynsrapporten i høring til tilbuddets ledelse. Høringsperioden er på to uger, hvorefter den færdige rapport sendes til bestiller af opgaven
Tilsynet udføres med udgangspunkt i en kvalitetsmodel, som er baseret på Socialstyrelsens kvalitetsmodel jf. lov om socialtilsyn § 6. Kvalitetsmodellen omfatter følgende temaer:
- Uddannelse og beskæftigelse
- Selvstændighed og relationer
- Målgruppe, metoder og resultater
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
Socialtilsyn Midts rolle
I henhold til tilsynsopgaven er Socialtilsyn Midt den tilsynsførende, mens tilsynsmyndigheden tilfalder bestiller af opgaven. Socialtilsyn Midt kan kun give anbefalinger til eventuel opfølgning på et gennemført tilsyn. Socialtilsyn Midt overlader således intensiveret tilsyn samt eventuelle sanktioner på baggrund af tilsynsrapporten til bestiller, herunder eksempelvis påbud eller skærpet tilsyn.
Pris
Der beregnes en individuel takst, som fastlægges ud fra opgavens omfang og karakter. Taksten dækker Socialtilsyn Midts udgifter til at afvikle tilsynet inkl. transport (høj takst).
Kontakt os for nærmere information.
Tilkøb
Socialtilsyn Midt tilbyder tilkøb af opfølgende tilsyn.
Tilsyn med socialpædagogisk bistand (SEL § 85)
Socialtilsyn Midt tilbyder, i henhold til lov om socialtilsyns § 3, stk. 1, nr. 2, tilkøb af tilsyn med socialpædagogisk bistand. Tilkøbet omfatter tilsyn med tilbudslignende enheder jf. servicelovens § 85, som ikke hører under Socialtilsyn Midts normale tilsynskompetence jf. § 4 i lov om socialtilsyn. Tilkøbet omfatter et tilsyn, således at bestiller af tilsynet kan udføre sin egen tilsynsmyndighed i henhold til serviceloven.
Tilsynets formål og fokus
Tilsynet har til formål at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud efter lov om social service. Ved anvendelse af erfarne tilsynskonsulenter og med udgangspunkt i Socialstyrelsens kvalitetsmodel udfører Socialtilsyn Midt systematiske, ensartede, uvildige og fagligt kompetente tilsyn, jævnfør formålsparagraffen, § 1, i lov om socialtilsyn.
Beskrivelse af tilsynet
Det driftsorienterede tilsyn fra Socialtilsyn Midt føres, så det overholder servicelovens § 148 a. Tilsynet indeholder i hovedtræk følgende elementer:
- Indledende dialog mellem Socialtilsyn Midt og bestiller, hvor tilsynsopgavens omfang og tilsynets konkrete form og indhold bestemmes
- Socialtilsyn Midt forbereder tilsynet med udgangspunkt i de tilsendte dokumenter, herunder udarbejder spørgeguide og tilrettelægger det fysiske besøg
- Socialtilsyn Midt udfører et anmeldt tilsynsbesøg med to tilsynskonsulenter
- Tilsynet omfatter interview med ledelsen, medarbejderne, borgerne og de pårørende samt besigtigelse af de fysiske rammer
- Datamateriale indsamlet bl.a. gennem interviews og observationer bearbejdes og analyseres. På baggrund heraf udarbejder Socialtilsyn Midt en kvalitativ tilsynsrapport, som sammenfatter vurderingen af tilbuddets kvalitet samt eventuelle anbefalinger
- Fire uger efter udført tilsynsbesøg sendes tilsynsrapporten i høring til tilbuddets ledelse. Høringsperioden er på to uger, hvorefter den færdige rapport sendes til bestiller af opgaven
Tilsynet udføres med udgangspunkt i en kvalitetsmodel, som er baseret på Socialstyrelsens kvalitetsmodel jf. lov om socialtilsyn § 6. Kvalitetsmodellen omfatter følgende temaer:
- Uddannelse og beskæftigelse
- Selvstændighed og relationer
- Målgruppe, metoder og resultater
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
Socialtilsyn Midts rolle
I henhold til tilsynsopgaven er Socialtilsyn Midt den er tilsynsførende part, mens tilsynsmyndigheden tilfalder bestiller af opgaven. Socialtilsyn Midt kan kun give anbefalinger til eventuel opfølgning på et gennemført tilsyn. Socialtilsyn Midt overlader således intensiveret tilsyn samt eventuelle sanktioner på baggrund af tilsynsrapporten til bestiller, herunder eksempelvis påbud eller skærpet tilsyn.
Pris
Der beregnes en individuel takst, som fastlægges ud fra opgavens omfang og karakter. Taksten dækker Socialtilsyn Midts udgifter til at afvikle tilsynet inkl. transport (høj takst).
Kontakt os for nærmere information.
Tilkøb
Socialtilsyn Midt tilbyder tilkøb af opfølgende tilsyn.
Tilsyn med beskyttet beskæftigelse (SEL § 103)
Socialtilsyn Midt tilbyder, i henhold til lov om socialtilsyns § 3, stk. 1, nr. 2, tilkøb af tilsyn med beskyttet beskæftigelse. Tilkøbet omfatter tilsyn med tilbudslignende enheder jf. servicelovens § 103, som ikke hører under Socialtilsyn Midts normale tilsynskompetence jf. § 4 i lov om socialtilsyn. Tilkøbet omfatter tilsyn med tilbuddets personale, bygninger og økonomi, således at bestiller af tilsynet kan udføre sin egen tilsynsmyndighed i henhold til serviceloven.
Tilsynets formål og fokus
Tilsynet har til formål at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud efter lov om social service. Ved anvendelse af erfarne tilsynskonsulenter og med udgangspunkt i Socialstyrelsens kvalitetsmodel udfører Socialtilsyn Midt systematiske, ensartede, uvildige og fagligt kompetente tilsyn, jævnfør formålsparagraffen, § 1, i lov om socialtilsyn.
Beskrivelse af tilsynet
- Det driftsorienterede tilsyn fra Socialtilsyn Midt føres, så det overholder servicelovens § 148 a. Tilsynet indeholder i hovedtræk følgende elementer:
- Indledende dialog mellem Socialtilsyn Midt og bestiller, hvor tilsynsopgavens omfang og tilsynets konkrete form og indhold bestemmes
- Socialtilsyn Midt forbereder tilsynet med udgangspunkt i de tilsendte dokumenter, herunder udarbejder spørgeguide og tilrettelægger det fysiske besøg
- Socialtilsyn Midt udfører et anmeldt tilsynsbesøg med to tilsynskonsulenter
- Tilsynet omfatter interview med ledelsen, medarbejderne, borgerne og de pårørende samt besigtigelse af de fysiske rammer
- Datamateriale indsamlet bl.a. gennem interviews og observationer bearbejdes og analyseres. På baggrund heraf udarbejder Socialtilsyn Midt en kvalitativ tilsynsrapport, som sammenfatter vurderingen af tilbuddets kvalitet samt eventuelle anbefalinger
- Seks uger efter udført tilsynsbesøg sendes tilsynsrapporten i høring til tilbuddets ledelse. Høringsperioden er på to uger, hvorefter den færdige rapport sendes til bestiller af opgaven
Tilsynet udføres med udgangspunkt i en kvalitetsmodel, som er baseret på Socialstyrelsens kvalitetsmodel jf. lov om socialtilsyn § 6. Kvalitetsmodellen omfatter følgende temaer:
- Uddannelse og beskæftigelse
- Selvstændighed og relationer
- Målgruppe, metoder og resultater
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
Socialtilsyn Midts rolle
I henhold til tilsynsopgaven er Socialtilsyn Midt den tilsynsførende part, mens tilsynsmyndigheden tilfalder bestiller af opgaven. Socialtilsyn Midt kan kun give anbefalinger til eventuel opfølgning på et gennemført tilsyn. Socialtilsyn Midt overlader således intensiveret tilsyn samt eventuelle sanktioner foranlediget af tilsynsrapporten til bestiller, herunder eksempelvis påbud eller skærpet tilsyn.
Pris
Der beregnes en individuel takst, som fastlægges ud fra opgavens omfang og karakter. Taksten dækker Socialtilsyn Midts udgifter til at afvikle tilsynet inkl. transport (høj takst).
Kontakt os for nærmere information.
Tilkøb
Socialtilsyn Midt tilbyder tilkøb af opfølgende tilsyn.
Tilsyn med aktivitets- og samværstilbud (SEL § 104)
Socialtilsyn Midt tilbyder, i henhold til lov om socialtilsyns § 3, stk. 1, nr. 2, tilkøb af tilsyn med aktivitets- og samværstilbud. Tilkøbet omfatter tilsyn med tilbudslignende enheder jf. servicelovens § 104, som ikke hører under Socialtilsyn Midts normale tilsynskompetence jf. § 4 i lov om socialtilsyn. Tilkøbet omfatter tilsyn med tilbuddets personale, bygninger og økonomi, således at bestiller af tilsynet kan udføre sin egen tilsynsmyndighed i henhold til serviceloven.
Tilsynets formål og fokus
Tilsynet har til formål at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud efter lov om social service. Ved anvendelse af erfarne tilsynskonsulenter og med udgangspunkt i Socialstyrelsens kvalitetsmodel udfører Socialtilsyn Midt systematiske, ensartede, uvildige og fagligt kompetente tilsyn, jævnfør formålsparagraffen, § 1, i lov om socialtilsyn.
Beskrivelse af tilsynet
Det driftsorienterede tilsyn fra Socialtilsyn Midt føres, så det overholder servicelovens § 148 a. Tilsynet indeholder i hovedtræk følgende elementer:
- Indledende dialog mellem Socialtilsyn Midt og bestiller, hvor tilsynsopgavens omfang og tilsynets konkrete form og indhold bestemmes
- Socialtilsyn Midt forbereder tilsynet med udgangspunkt i de tilsendte dokumenter, herunder udarbejder spørgeguide og tilrettelægger det fysiske besøg
- Socialtilsyn Midt udfører et anmeldt tilsynsbesøg med to tilsynskonsulenter
- Tilsynet omfatter interview med ledelsen, medarbejderne, borgerne og de pårørende samt besigtigelse af de fysiske rammer
- Datamateriale indsamlet bl.a. gennem interviews og observationer bearbejdes og analyseres. På baggrund heraf udarbejder Socialtilsyn Midt en kvalitativ tilsynsrapport, som sammenfatter vurderingen af tilbuddets kvalitet samt eventuelle anbefalinger
- Seks uger efter udført tilsynsbesøg sendes tilsynsrapporten i høring til tilbuddets ledelse. Høringsperioden er på to uger, hvorefter den færdige rapport sendes til bestiller af opgaven
Tilsynet udføres med udgangspunkt i en kvalitetsmodel, som er baseret på Socialstyrelsens kvalitetsmodel jf. lov om socialtilsyn § 6. Kvalitetsmodellen omfatter følgende temaer:
- Uddannelse og beskæftigelse
- Selvstændighed og relationer
- Målgruppe, metoder og resultater
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
Socialtilsyn Midts rolle
I henhold til tilsynsopgaven er Socialtilsyn Midt den tilsynsførende part, mens tilsynsmyndigheden tilfalder bestiller af opgaven. Socialtilsyn Midt kan kun give anbefalinger til eventuel opfølgning på et gennemført tilsyn. Socialtilsyn Midt overlader således intensiveret tilsyn samt eventuelle sanktioner foranlediget af tilsynsrapporten til bestiller, herunder eksempelvis påbud eller skærpet tilsyn.
Pris
Der beregnes en individuel takst, som fastlægges ud fra opgavens omfang og karakter. Taksten dækker Socialtilsyn Midts udgifter til at afvikle tilsynet inkl. transport (høj takst).
Kontakt os for nærmere information.
Tilkøb
Socialtilsyn Midt tilbyder tilkøb af opfølgende tilsyn.
Tilsyn med domfældte udviklingshæmmede (kriminalpræventivt tilsyn)
Socialtilsyn Midt tilbyder, i henhold til lov om socialtilsyns § 3, stk. 1, nr. 2, tilkøb af kriminalpræventivt tilsyn med domfældte udviklingshæmmede. Tilkøbet omfatter et kriminalpræventivt tilsyn, således at bestiller af tilsynet kan udføre sin egen tilsynsmyndighed i henhold til retssikkerhedsloven.
Tilsynets formål og fokus
Det kriminalpræventive tilsyn har til formål at sikre, at dommens præmisser og vilkår følges, så risikoen for, at den domfældte begår ny kriminalitet, minimeres mest muligt. Tilsynet skal tillige medvirke til, at de tiltag, der er gjort, hjælper den domfældte i dennes dagligdag, således at den domfældte bliver i stand til at leve et liv med kvalitet.
Beskrivelse af tilsynet
- Det kriminalpræventive tilsyn fra Socialtilsyn Midt føres, så det overholder retssikkerhedslovens § 16 a. Tilsynet indeholder i hovedtræk følgende elementer:
- Indledende dialog mellem Socialtilsyn Midt og bestiller, hvor tilsynsopgavens omfang og tilsynets konkrete form og indhold bestemmes
- Socialtilsyn Midt forbereder tilsynet med udgangspunkt i de tilsendte dokumenter og et indledende møde med domfældtes sagsbehandler
- Socialtilsyn Midt udfører et anmeldt tilsynsbesøg med én tilsynskonsulent
- Tilsynet omfatter dialog med domfældte og medarbejdere
- Datamateriale indsamlet bl.a. gennem dialoger og observationer bearbejdes og analyseres
- Efter tilsynsbesøget noterer Socialtilsyn Midt det observerede, aftaler, vurdering af risiko for tilbagefald mv. Socialtilsyn Midt orienterer tilsynsmyndigheden om følgende: Aktuel status, konklusion og evt. anbefalinger til afgørelser
Dialogerne sker i relation til dommen og med udgangspunkt i den aktuelle viden vedrørende domfældte på tidspunktet for tilsynet.
Socialtilsyn Midts rolle
I henhold til tilsynsopgaven er Socialtilsyn Midt den tilsynsførende part, mens tilsynsmyndigheden tilfalder bestiller. Det vil sige, at Socialtilsyn Midt er sparringspartner for bestiller relateret til den kriminalpræventive indsats. Socialtilsyn Midt kan kun give anbefalinger til eventuel opfølgning på et gennemført tilsyn. Det vil altid være tilsynsmyndigheden, der kan træffe afgørelser i forhold til domfældte.
Tilkøb og pris
Socialtilsyn Midt tilbyder to forskellige pakker af kriminalpræventive tilsyn. Der kan opgraderes fra grundpakke til fuldpakke i tilfælde, hvor en sag forværres. Taksten er inkl. moms.
Der beregnes en individuel takst, som fastlægges ud fra opgavens omfang og karakter. Taksten dækker Socialtilsyn Midts udgifter til at afvikle tilsynet inkl. transport (høj takst).
Kontakt os for nærmere information.
Pædagogisk tilsyn med dagtilbud (0-6år)
Socialtilsyn Midt tilbyder, i henhold til lov om socialtilsyns § 3, stk. 1, nr. 2, tilkøb af pædagogisk tilsyn med kommunale dagtilbud, selvejende dagtilbud samt private pasningsordninger, hvori der indgår kommunal finansiering. Tilkøbet omfatter et pædagogisk tilsyn, således at bestiller af tilsynet kan udføre sin egen tilsynsmyndighed i henhold til dagtilbudsloven.
Tilsynets formål og fokus
Det pædagogiske tilsyn fra Socialtilsyn Midt har fokus på det pædagogiske indhold, dvs. pædagogiske læreplaner, børnenes trivsel, medarbejder- og ledelseskompetencer, kommunalbestyrelsens mål og rammer for dagtilbudsområdet og praksisudøvelse. Tilsynet retter sig som udgangspunkt mod daginstitutioner og dagpleje.
Ved anvendelse af erfarne tilsynskonsulenter udfører Socialtilsyn Midt systematiske, ensartede, uvildige og fagligt kompetente tilsyn, jævnfør formålsparagraffen, § 1, i lov om socialtilsyn. Socialtilsyn Midt benytter sig af en kvalitetsmodel, som tager udgangspunkt i Socialstyrelsens kvalitetsmodel.
Beskrivelse af tilsynet
- Det driftsorienterede tilsyn fra Socialtilsyn Midt føres, så det overholder servicelovens § 148 a. Tilsynet indeholder i hovedtræk følgende elementer:
- Indledende dialog mellem Socialtilsyn Midt og bestiller, hvor tilsynsopgavens omfang og tilsynets konkrete form og indhold bestemmes
- Socialtilsyn Midt forbereder tilsynet med udgangspunkt i de tilsendte dokumenter, herunder udarbejder spørgeguide og tilrettelægger det fysiske besøg
- Socialtilsyn Midt udfører et anmeldt tilsynsbesøg med to tilsynskonsulenter
- Tilsynet omfatter interview med bestyrelsen, ledelsen, medarbejderne, børnene og forældrene samt besigtigelse af de fysiske rammer
- Datamateriale indsamlet bl.a. gennem interviews og observationer bearbejdes og analyseres. På baggrund heraf udarbejder Socialtilsyn Midt en kvalitativ tilsynsrapport, som sammenfatter vurderingen af tilbuddets kvalitet samt eventuelle anbefalinger
- Fire uger efter udført tilsynsbesøg sendes tilsynsrapporten i høring til tilbuddets ledelse. Høringsperioden er på to uger, hvorefter den færdige rapport sendes til bestiller af opgaven
Tilsynet udføres med udgangspunkt i en kvalitetsmodel, som er baseret på Socialstyrelsens kvalitetsmodel jf. lov om socialtilsyn § 6. Kvalitetsmodellen omfatter følgende temaer:
- Overgange og skoleparathed
- Selvstændighed og relationer
- Målgruppe, metoder og resultater
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
Socialtilsyn Midts rolle
I henhold til tilsynsopgaven er Socialtilsyn Midt den tilsynsførende part, mens tilsynsmyndigheden tilfalder bestiller af opgaven. Socialtilsyn Midt kan kun give anbefalinger til eventuel opfølgning på et gennemført tilsyn. Socialtilsyn Midt overlader således intensiveret tilsyn samt eventuelle sanktioner foranlediget af tilsynsrapporten til bestiller, herunder eksempelvis påbud eller skærpet tilsyn.
Pris
Der beregnes en individuel takst, som fastlægges ud fra opgavens omfang og karakter. Som udgangspunkt baseres den samlede takst på følgende elementer:
- Grundtakst pr. kommune
- Takst pr. tilbud (tilsynsrapport)
- Takst pr. enhed (tilsynsbesøg)
Et tilsyn kan omfatte:
- Alle tilbud (fuldt tilsyn)
- Udvalgte tilbud (udvalgt tilsyn)
- Tilfældigt udvalgte tilbud (stikprøvetilsyn)
Taksten dækker tilsynets udgifter til tilsyn ekskl. transport (høj takst). Der vil være mulighed for at medtage tilsynet med klub og SFO efter aftale. Kontakt os for nærmere information.
Tilkøb
Tilsynet omfatter ikke tilsyn med øvrige forhold som fx økonomi, legepladsforhold, brandforhold samt hygiejne og sundhed. Tilsyn med økonomi kan tilkøbes.
Socialtilsyn Midt tilbyder tilkøb af opfølgende tilsyn.
Tilsyn med plejeboliger og friplejeboliger
Socialtilsyn Midt tilbyder, i henhold til lov om socialtilsyns § 3, stk. 1, nr. 2, tilkøb af tilsyn med plejeboliger og friplejeboliger. Tilkøbet omfatter et tilsyn, således at bestiller af tilsynet kan udføre sin egen tilsynsmyndighed i henhold til serviceloven.
Tilsynets formål og fokus
Tilsyn fra Socialtilsyn Midt har fokus på boligforhold, de fysiske rammer i hverdagen, hjælpen efter lovens §§ 83 og 86, beboernes trivsel, kost, aktiviteter, kultur og socialt miljø, medarbejder- og ledelseskompetencer, kommunalbestyrelsens mål og rammer for ældreområdet og praksisudøvelse.
Ved anvendelse af erfarne tilsynskonsulenter udfører Socialtilsyn Midt systematiske, ensartede, uvildige og fagligt kompetente tilsyn, jævnfør formålsparagraffen, § 1, i lov om socialtilsyn. Socialtilsyn Midt benytter sig af en kvalitetsmodel, som tager udgangspunkt i Socialstyrelsens kvalitetsmodel.
Beskrivelse af tilsynet
Det driftsorienterede tilsyn fra Socialtilsyn Midt føres, så det overholder § 151. Tilsynet indeholder i hovedtræk følgende elementer:
- Indledende dialog mellem Socialtilsyn Midt og bestiller, hvor tilsynsopgavens omfang og tilsynets konkrete form og indhold bestemmes
- Socialtilsyn Midt forbereder tilsynet med udgangspunkt i de tilsendte dokumenter, herunder udarbejder spørgeguide og tilrettelægger det fysiske besøg
- Socialtilsyn Midt udfører et anmeldt tilsynsbesøg med to tilsynskonsulenter
- Tilsynet omfatter interview med ledelsen, medarbejderne, beboerne og pårørende samt besigtigelse af de fysiske rammer
- Datamateriale indsamlet bl.a. gennem interviews og observationer bearbejdes og analyseres. På baggrund heraf udarbejder Socialtilsyn Midt en kvalitativ tilsynsrapport, som sammenfatter vurderingen af tilbuddets kvalitet samt eventuelle anbefalinger
- Fire uger efter udført tilsynsbesøg sendes tilsynsrapporten i høring hos tilbuddets ledelse. Høringsperioden er på to uger, hvorefter den færdige rapport sendes til bestiller af opgaven
Tilsynet udføres med udgangspunkt i en kvalitetsrapport, som er baseret på Socialstyrelsens kvalitetsmodel jf. lov om socialtilsyn § 6. Kvalitetsrapporten omfatter følgende temaer:
- Aktivitet og hverdagsliv
- Selvstændighed og relationer
- Målgruppe, metoder og resultater
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
Socialtilsyn Midts rolle
I henhold til tilsynsopgaven er Socialtilsyn Midt den tilsynsførende part, mens tilsynsmyndigheden tilfalder bestiller af opgaven. Socialtilsyn Midt kan kun give anbefalinger til eventuel opfølgning på et gennemført tilsyn. Socialtilsyn Midt overlader således intensiveret tilsyn samt eventuelle sanktioner foranlediget af tilsynsrapporten til bestiller, herunder eksempelvis påbud eller skærpet tilsyn.
Pris
Der beregnes en individuel takst, som fastlægges ud fra opgavens omfang og karakter. Som udgangspunkt baseres den samlede takst på følgende elementer:
- Grundtakst pr. kommune
- Takst pr. tilbud (tilsynsrapport)
- Takst pr. enhed (tilsynsbesøg)
Et tilsyn kan omfatte:
- Alle tilbud (fuldt tilsyn)
- Udvalgte tilbud (udvalgt tilsyn)
- Tilfældigt udvalgte tilbud (stikprøvetilsyn)
Taksten dækker tilsynets udgifter til tilsyn ekskl. transport (høj takst).
Tilkøb
Tilsynet omfatter ikke tilsyn med øvrige forhold som f.eks. brandforhold. Tilsyn med økonomi kan tilkøbes.
Socialtilsyn Midt tilbyder tilkøb af opfølgende tilsyn.
Yderligere information om tilsyn fra Socialtilsyn Midt
Tilsyn
Socialtilsyn Midt er en af 5 landsdækkende tilsynsenheder, der fører tilsyn med døgntilbud, plejefamilier og ambulante stofmisbrugstilbud på det specialiserede socialområde. Socialtilsyn Midt har ført tilsyn siden 1. januar 2014 og består af omkring 90 specialiserede medarbejdere.
Priser
Socialtilsynets tilkøbstakster er udarbejdet ud fra det forventede, faktiske tidsforbrug til opgaven. Socialtilsyn Midt må ikke oparbejde et overskud på baggrund af tilkøb.
Når der er en lavere takst på tilkøb end på socialtilsynets almindelige ydelser, skyldes det, at den almindelige takst også dækker en række af socialtilsynets øvrige kerneopgaver: Nygodkendelser, skærpet tilsyn, whistleblower, Tilbudsportalen, magtanvendelse og tilbud med flere afdelinger.
Kontakt
Henvendelse vedr. tilkøbsmulighederne kan rettes til:
Ida Rønne Antonsen
Stabsleder
Tlf. 91 17 24 79
ira@silkeborg.dk