Vil I godkendes som socialt tilbud
Når I ønsker at oprette et nyt socialt tilbud, eksempelvis et botilbud, en døgninstitution, et alkoholbehandlingstilbud eller lignende, skal tilbuddet godkendes af ét af landets fem socialtilsyn.
Hvis det sociale tilbud, I ønsker at etablere, er beliggende i region Midtjylland og i Faaborg-Midtfyn Kommune er det Socialtilsyn Midt, der skal godkende tilbuddet. Dog med undtagelse af tilbud, der ligger i Silkeborg Kommune – her er det Socialtilsyn Nord der varetager opgaven med både godkendelse og tilsyn af tilbud. Det skyldes, at Socialtilsyn Midt er en del af Silkeborg Kommune, og vi må derfor ikke må føre tilsyn eller godkende nye tilbud i egen kommune.
Herudover varetager Socialtilsyn Midt godkendelser i forbindelse med koncerner eller koncernlignende konstruktioner, som har hovedadresse vest for Storebælt.
Hvilke typer sociale tilbud skal socialtilsynet godkende?
Hvis du ønsker at etablere et socialt tilbud organiseret efter en eller flere af nedenstående bestemmelser, skal det godkendes af socialtilsynet:
- Børne- og ungehjem, jf. § barnets lov 43, stk. 1, nr. 6 og 7
- Botilbud efter servicelovens §§ 107, 108 og 108a
- Krisecentre efter servicelovens § 109
- Forsorgshjem efter servicelovens § 110
- Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter servicelovens §§ 101 og 101 a
- Botilbudslignende tilbud i form af hjælp og støtte efter § 85 i væsentligt omfang, jf. lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 3
- Alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141
Ansøgningsproces
Godkendelsesprocessen består af en række trin. Nedenfor kan I se en typisk godkendelsesproces. Som oftest er denne proces dog ikke så lineær, da der veksles mellem de forskellige aktiviteter og trin alt efter den enkelte sag.
Hvis I har planer om at ansøge om nygodkendelse af et socialt tilbud, anbefaler vi, at I orienterer jer i gældende lovgivning. Desuden anbefaler vi, at I deltager i et af vores virtuelle informationsmøder, hvor I vil få information om godkendelsesprocessen og hvad I skal have forberedt forud for, at I sender en ansøgning om nygodkendelse.
Link til lov om socialtilsyn https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/908
Socialtilsyn Midt anbefaler potentielle ansøgere at deltage på et virtuelt informationsmøde, hvor I kan få mere af vide om, hvad vi lægger vægt på i godkendelsen af et nyt socialt tilbud, information om selve ansøgning- og nygodkendelsesprocessen og anden relevant information. Derudover vil der være mulighed for at stille spørgsmål til relevante tilsynskonsulenter fra team ny-godkendelse.
Informationsmøderne er fortrinsvist målrettet private tilbud, men kommunale og regionale tilbud er velkomne til at lytte med.
Informationsmøderne afholdes online via Teams
- Tirsdag 1. oktober kl. 13-14
- Tirsdag 12. november kl. 10-11 (åbnes for tilmelding 2. oktober)
For at opnå godkendelse som socialt tilbud, skal I sandsynliggøre, at tilbuddet lever op til både pædagogiske, økonomiske og juridiske krav til kvaliteten jævnfør lov om socialtilsyn. Vurderingen af om tilbuddet forventes at kunne levere den fornødne kvalitet, foretages med udgangspunkt i Social- og Boligstyrelsens kvalitetsmodel bestående af syv temaer:
- Uddannelse og beskæftigelse
- Selvstændighed og relationer
- Målgrupper, metoder og resultater
- Sundhed og Trivsel
- Organisation og ledelse
- Kompetencer
- Fysiske rammer
Link til kvalitetsmodellen https://www.sbst.dk/tvaergaende-omrader/socialstyrelsens-auditfunktion/haandbog-for-socialtilsyn/kvalitetsmodel
Derudover skal socialtilsynet vurdere tilbuddets økonomi. Her lægges der vægt på følgende forhold:
- At tilbuddet forventes at kunne blive økonomisk bæredygtig,
- At der er sammenhæng mellem prisen og kvaliteten i tilbuddet og
- At tilbuddets økonomi er gennemsigtig for socialtilsynet.
Det er tilbuddets indberettede budget, der danner baggrund for socialtilsynets vurdering af økonomien ved nye godkendelser efter lov om socialtilsyn.
Vær opmærksom på, at tilbuddets takster skal fastsættes efter Bekendtgørelse nr. 348 af 4/4 2024 om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service og barnets lov samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner. Af bekendtgørelsens §2 fremgår, hvilke omkostninger, der kan lægges til grund ved takstberegningen.
Den beregnede døgntakst, er den takst der kan lægges til grund for omsætningen i tilbuddets driftsbudget, som skal uploades på Tilbudsportalen
I skal være særligt opmærksomme på, at forpligtende aftaler for tilbuddet (f.eks. huslejekontrakter, leasingkontrakter eller øvrige købsaftaler), der indgås før godkendelsen kan have utilsigtede konsekvenser for tilbuddet.
Kan disse aftaler efterfølgende ikke godkendes af socialtilsynet eller ophæves af tilbuddet, kan det medføre at socialtilsynet ikke kan godkende tilbuddet.
Ansøgning sker via Tilbudsportalen via nedenstående link.
Alle, der ansøger om at blive godkendt som nyt tilbud, skal betale en takst for, at socialtilsynet behandler ansøgningen. Når I har sendt jeres ansøgning via Tilbudsportalen, vil I derfor blive opkrævet en takst.
Opkrævningen sker forud for, at socialtilsynet påbegynder sin behandling af ansøgningen. Socialtilsynet påbegynder først sagsbehandlingen af jeres ansøgning, når taksten er betalt. Betales taksten ikke, afslutter vi sagen.
Her kan du se de gældende takster Her kan du se de gældende takster
I skal være forberedt på, at godkendelsesforløbet kan munde ud i, at socialtilsynet giver afslag på jeres ansøgning. Taksten vil blive opkrævet uanset, om socialtilsynet godkender eller giver afslag på ansøgningen.
Hvis I undervejs i godkendelsesprocessen ønsker at ændre væsentlige forhold i jeres ansøgning, forbeholder Socialtilsyn Midt sig ret til at afslutte sagen og bede ansøger fremsende en fornyet ansøgning, som udløser betaling af en ny takst.
En væsentlig ændring vil i denne sammenhæng være forhold, f.eks. nye fysiske rammer, bygninger og/eller målgruppe, som fordrer at store dele af godkendelsesprocessen må gå om.
Hvad kan I med fordel forberede jer på forud for nygodkendelsesprocessen?
Ved ansøgning om godkendelse af et socialt tilbud er det bl.a. en forudsætning, at I:
- Er etableret som selskab med et CVR-nummer
- Kan beskrive den ønskede målgruppe og de valgte faglige tilgange og metoder
- Har fundet en egnet fysisk ramme
- Kan redegøre for den ledelsesmæssige organisering og de kompetencer, ledelsen (og evt. bestyrelsen) er i besiddelse af
- Har gjort jer grundige overvejelser i forhold til de medarbejderkompetencer, der skal være til stede i tilbuddet for at matche formålet med indsatsen og målgruppens behov
- Kan beskrive den forventede normering i tilbuddet
- Har udpeget en bestyrelse
Særligt ift. medarbejderkompetencer
Der er ikke lovgivningsmæssige krav til, at medarbejderne skal have specifik uddannelse, erfaring eller kompetencer. Derfor er det altid en konkret vurdering, når socialtilsynet træffer afgørelse, hvorvidt den beskrevne medarbejdersammensætning besidder de fornødne kompetencer til, at tilbuddet kan opnå godkendelse.
I ansøgningsprocessen tages der udgangspunkt i kvalitetsmodellens temaer, og dermed har socialtilsynet fokus på, om medarbejdernes kompetencer matcher kompleksiteten af målgruppen og de valgte faglige tilgange og metoder.
Særligt ift. lederkompetencer
Ligesom for medarbejdere er der ikke lovgivningsmæssige krav til, at ledelsen skal have specifik uddannelse, erfaring eller kompetencer. Derfor er det altid en konkret vurdering, når socialtilsynet træffer afgørelse, hvorvidt den beskrevne ledelse besidder de fornødne kompetencer til, at tilbuddet kan opnå godkendelse.
I ansøgningsprocessen tages der udgangspunkt i kvalitetsmodellens temaer, og dermed har socialtilsynet fokus på, om ledelsens kompetencer matcher kompleksiteten af målgruppen og de valgte faglige tilgange og metoder. Socialtilsynet læggernvægt på, om den ledelsesmæssige organisering hænger sammen med tilbuddets størrelse, eventuelle antal afdelinger mv.
Det er jer som tilbud, som skal sandsynliggøre, at tilbuddet vil opnå den fornødne kvalitet i forhold til kvalitetsmodellens temaer. Det er derfor en klar fordel for jer I ansøgningsprocessen, at den person som skal være tilbuddets leder har relevant uddannelse og erfaring med målgruppen. Det er tilbuddets ledelse som sætter rammen for tilbuddets faglighed, medarbejdernes udvikling, tilbuddets udvikling og daglige drift. Socialtilsynet vurderer på den baggrund, at det er en væsentlig forudsætning for at opnå en godkendelse til at drive et socialt tilbud, at ledelsen formår at sandsynliggøre, at tilbuddet kan drives fagligt forsvarligt. Dette indebærer, at ledelsen kan redegøre for, hvilke kompetencer medarbejderne skal besidde.
Det er ikke et krav, at leder har gennemført en lederuddannelse, men en lederuddannelse i kombination med en relevant grunduddannelse styrker formodningen for, at leder har relevante kompetencer inden for både personaleledelse, daglig drift og økonomistyring. Hvis leder har praktisk erfaring med tilbudstypen, styrker det formodningen for, at leder vil kunne understøtte den praktiske tilrettelæggelse af hverdagen i tilbuddet.
Inden ansøgning om nygodkendelse skal I have fundet de fysiske rammer, som I ønsker at drive tilbuddet i.
I skal endvidere være i besiddelse af nødvendige dokumenter i form af huslejekontrakt, BBR-meddelelse, plantegning over fysiske rammer og dokumentation for, at ejendommen må anvendes til det ansøgte formål iht. Bygge- og planlovgivningen.
Som led i behandling af jeres ansøgning om nygodkendelse skal socialtilsynet besigtige de fysiske rammer. Her vil vi bl.a. vurdere:
- Borgernes værelser/boliger
- Fælles opholdsarealer
- Servicearealer
- Toilet- og badeforhold
- Køkkenfaciliteter
- Muligheder for både privatliv og socialt samvær
- Gangarealernes bredde
- Udearealer
- Ind- og udgangsforhold
Socialtilsynets fokus på de fysiske rammer vil afhænge af målgruppen, formålet med indsatsen og den tilbudstype, I ansøger om godkendelse til. Der er ikke lovgivningsmæssige krav til, at borgernes værelser/boliger, fællesarealer eller andet skal være et specifikt antal kvadratmeter. Det er derfor til enhver tid en konkret vurdering, om de fysiske rammer kan imødekomme målgruppens behov.
- I voksentilbud har vi en skærpet opmærksomhed på borgernes ret til at leve et selvstændigt hverdagsliv og eksempelvis borgernes mulighed for at have et socialt liv i boligen.
- I længerevarende botilbud skal der som udgangspunkt være selvstændigt toilet og bad, og der skal være adgang til køkken. Dette følger af Ankestyrelsens principmeddelelse 97-17.
- I midlertidige botilbud kan borgerne som udgangspunkt dele badeværelse. Antallet af badeværelser pr. borger i tilbuddet afhænger af antal pladser og målgruppens behov.
De fysiske rammer skal generelt understøtte indsatsen, og det kan eksempelvis betyde, at socialtilsynet vil anfægte, hvis borgere ikke har mulighed for ADL-træning i de fysiske rammer.
Socialtilsynet tilpasser løbende sin praksis efter Ankestyrelsens praksis. Vi vil derfor anbefale jer at undersøge krav til fysiske rammer på Ankestyrelsens hjemmeside under ”Principmeddelelser”.
I er altid velkomne til at ringe til Socialtilsyn Midt på tlf. 89 70 56 00 for vejledning, hvis I har spørgsmål til ovenstående.